En jobb med mye ansvar og utvikling

Key Account Manager Robert Lorentzen (33) begynte i Laagendalsposten 1. januar 2016. I dag jobber han som Strategisk KAM i Nettavisen. Han har gått gradene – og mener Amedia er et sted han kan realisere både kunnskap og interesser.

– Det å jobbe i Amedia gir en faglig bredde og kunnskapsbase som man ikke nødvendigvis får alle andre steder. I Amedia får man ansvar ved å ta ansvar. Det betyr at alt ligger til rette for å kunne påvirke de prosessene som til enhver tid er relevante for deg, sier Robert Lorentzen. Han føler han har en inkluderende og spennende arbeidsplass.

Blir sett og hørt

– Amedia er en stor organisasjon, men man blir fremdeles sett og hørt som enkeltindivid. Samholdet og kulturen er inkluderende og ansvarsbevisst, hvor vi holder hverandre oppe, støtter og utvikler hverandre. Nå som jeg er inne i mitt syvende år som Amedia/Nettavisen-ansatt må jeg gi mye av æren til kulturen og trivselen på jobben, forteller han.

Robert har Bachelor i International Business fra BI og Leeds Metropolitan University. Han har også Master i Business and Leadership fra Leeds Beckett University.

– Helt tilfeldig ble jeg ansatt i et vikariat i Laagendalsposten (LP) én dag før jeg skulle starte i en annen jobb. Som nyutdannet var LP et fantastisk sted å starte. Jeg fikk stort ansvar for egen portefølje fra dag én - og en mestringsfølelse og selvtillit jeg har tatt med meg videre i den jobben jeg gjør i dag, sier han. Turen gikk så fra Kongsberg til hovedstaden, med Amedia som den røde tråden.

Et trygt sted å jobbe

– Etter ett år i Kongsberg, fikk jeg en stilling i Amedia Salg og Marked som KAM. Selv om spenningen var stor tilknyttet nye kollegaer, utfordringer og større ansvar, ble jeg meget godt mottatt av mange av de som fortsatt er gode kollegaer og venner. Jeg ser på Amedia som et trygt sted å jobbe, med en støttespiller i en armlengdes avstand uansett hvilken utfordring man står i. Med god støtte, et marked i oppsving og en holdning om at ingen kunder skulle være uprøvd ble jeg tildelt årets KAM i Amedia Salg og Marked nasjonalt salg. Dette er fortsatt et av mine stolteste øyeblikk i karrieren, forteller Robert.

Og raskt gikk karrierereisen videre til Nettavisen – en av landets eldste nettaviser.

– Etter halvannet år i denne stillingen ble jeg tilbudt en stilling i strategisk team med delt ansvar for flere store aktører. Etter nok et opphold på halvannet år ble jeg lokket dit jeg sitter i dag. I 2019 ble jeg ansatt i Nettavisen med ansvar for å gjenoppbygge Nettavisen som merkevare sammen med fire dyktige kollegaer. Vi er fortsatt i dag den kvartetten vi var ved starten i 2019, og vi har oppnådd resultater vi er meget stolte over. Nettavisen er i dag en merkevare som vi er stolte av å prate om, være ansatt i og representere både internt og eksternt i byrå- og kundemøter, sier han.

Med samfunnsansvaret på jobb

Samfunnsansvaret og samfunnsoppdraget er en vesentlig del av jobben Robert har i Amedia, selv om han ikke daglig tenker gjennom hvor viktig medienes rolle faktisk er i et demokrati som Norge.

– Som kommersielt ansatt er min rolle å finansiere lokaljournalistikken, samtidig som jeg skal sørge for at våre annonsører til enhver tid kan dokumentere effekt av tilstedeværelse i våre aviser. Rollen jeg har i Amedia har lenge vært etterlengtet blant annonsører og oss internt som en nasjonal dekningsbærer i det kommersielle landskapet, sier han.

Hans karriere i Nettavisen fikk en tøff start – da pandemien satte dagsorden her hjemme og ellers i verden.

– Jobben som KAM i Nettavisen startet med et brak. Det vil si rett på «hjemmekontor» med et nytt team på fire. Med et Norge i utforbakke ble jobben vanskelig å utføre bak skjermer på soverommet. Etter et utall måneder på hjemmekontor med digitale møter og lite sosial kontakt åpnet endelig vårt kjære Norge, og vi var i gang med den jobben vi endelig hadde mest lyst til å gjøre, nemlig møte mennesker, kunder og byråer, forteller Lorentzen.

Mye viktig læring

Læring, samhold og utfordringer er begreper som beskriver tilværelsen i Amedia. – Det å være ansatt i Nettavisen er meget lærerikt og utfordrende. I rollen som det nasjonale teamet i Amedia har vi store marker å pløye. I og med at vi er to selgere fordelt på alle kunder og byråer har vi alltid mange baller i luften og mange utfordringer som til stadighet dukker opp. Samholdet i Nettavisen salg er eksepsjonelt, og vi har gjennom korona perioden opparbeidet et helt spesielt kollegialt bånd som jeg aldri har opplevd før.

Samfunnsansvaret er en del av jobben, både på lokalt og nasjonalt nivå. – Samarbeidet med ASM har vi virkelig omfavnet og sett verdien av. Det å kommunisere Amedia som en enhet skaper en spesiell tyngde, slagkraft og styrke i mediemarkedet, og etterlater kunder og byråer i den oppfattelse av at vi ikke bare er mange små lokalaviser, men også én stor enhet med et samfunnsansvar som er svært viktig, forteller han videre.

Når han blir bedt om å trekke frem noe spesielt positivt ved å jobbe Amedia, svarer han at man som ansatt får muligheten til å utfordre både det interne og det eksterne. Vi blir sett påsom kreative og dyktige, og utfordrer hvordan kundene kommuniserer sine produkter, tjenester og service, avslutter han.

Vil du vite mer om hverdagen som selger i Amedia? Les mer her

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Akersgata 34
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER