Foto: Privat
Key Account Manager Robert Lorentzen (32 år) begynte i Laagendalsposten 1. januar 2016. I dag jobber han som Strategisk KAM i Nettavisen. Han har gått gradene – og mener Amedia er et sted han kan realisere både kunnskap og interesser.
– Det å jobbe i Amedia gir en faglig bredde og kunnskapsbase som man ikke nødvendigvis får alle andre steder. I Amedia får man ansvar ved å ta ansvar. Det betyr at alt ligger til rette for å kunne påvirke de prosessene som til enhver tid er relevante for deg, sier Robert Lorentzen. Han føler han har funnet en inkluderende og spennende arbeidsplass.
– Amedia er en stor organisasjon, men man blir fremdeles sett og hørt som enkeltindivid.Samholdet og kulturen er inkluderende og ansvarsbevisst, hvor vi holder hverandre oppe,støtter og utvikler hverandre. Nå som jeg er inne i mitt syvende år som Amedia/Nettavisen-ansatt må jeg gi mye av æren til kulturen og trivselen på jobben, forteller han.
Robert Lorentzen har Bachelor i International Business fra BI og Leeds MetropolitanUniversity. Han har også Master i Business and Leadership fra Leeds Beckett University.
– Helt tilfeldig ble jeg ansatt i et vikariat i Laagendalsposten (LP) én dag før jeg skulle starte ien annen jobb. Som nyutdannet var LP et fantastisk sted å starte. Jeg fikk stort ansvar foregen portefølje fra dag én - og en mestringsfølelse og selvtillit jeg har tatt med meg videre iden jobben jeg gjør i dag, sier han. Turen gikk så fra Kongsberg til hovedstaden, medAmedia som den røde tråden.
– Etter ett år i Kongsberg, fikk jeg en stilling i Amedia Salg og Marked som KAM. Selv omspenningen var stor tilknyttet nye kollegaer, utfordringer og større ansvar, ble jeg meget godtmottatt av mange av de som fortsatt er gode kollegaer og venner. Jeg ser på Amedia som ettrygt sted å jobbe, med en støttespiller i en armlengdes avstand uansett hvilken utfordringman står i. Med god støtte, et marked i oppsving og en holdning om at ingen kunder skullevære uprøvd ble jeg tildelt årets KAM i Amedia Salg og Marked nasjonalt salg. Dette erfortsatt et av mine stolteste øyeblikk i karrieren, forteller Robert Lorentzen.
Og raskt gikk karrierereisen videre til Nettavisen – en av landets eldste nettaviser.
– Etter halvannet år i denne stillingen ble jeg tilbudt en stilling i strategisk team med deltansvar for flere store aktører. Etter nok et opphold på halvannet år ble jeg lokket dit jeg sitteri dag. I 2019 ble jeg ansatt i Nettavisen med ansvar for å gjenoppbygge Nettavisen sommerkevare sammen med fire dyktige kollegaer. Vi er fortsatt i dag den kvartetten vi var vedstarten i 2019, og vi har oppnådd resultater vi er meget stolte over. Nettavisen er i dag enmerkevare som vi er stolte av å prate om, være ansatt i og representere både internt ogeksternt i byrå- og kundemøter, sier han.
Samfunnsansvaret og samfunnsoppdraget er en vesentlig del av jobben Robert har iAmedia, selv om han ikke daglig tenker gjennom hvor viktig medienes rolle faktisk er i etdemokrati som Norge.
– Som kommersielt ansatt er min rolle å finansiere lokaljournalistikken, samtidig som jeg skalsørge for at våre annonsører til enhver tid kan dokumentere effekt av tilstedeværelse i våreaviser. Rollen jeg har i Amedia har lenge vært etterlengtet blant annonsører og oss interntsom en nasjonal dekningsbærer i det kommersielle landskapet, sier han.
Hans karriere i Nettavisen fikk en tøff start – da pandemien satte dagsorden her hjemme ogellers i verden.
– Jobben som KAM i Nettavisen startet med et brak. Det vil si rett på «hjemmekontor» medet nytt team på fire. Med et Norge i utforbakke ble jobben vanskelig å utføre bak skjermer påsoverommet. Etter et utall måneder på hjemmekontor med digitale møter og lite sosialkontakt åpnet endelig vårt kjære Norge, og vi var i gang med den jobben vi endelig haddemest lyst til å gjøre, nemlig møte mennesker, kunder og byråer, forteller Lorentzen.
Læring, samhold og utfordringer er begreper som beskriver tilværelsen i Amedia.– Det å være ansatt i Nettavisen er meget lærerikt og utfordrende. I rollen som det nasjonaleteamet i Amedia har vi store marker å pløye. I og med at vi er to selgere fordelt på allekunder og byråer har vi alltid mange baller i luften og mange utfordringer som til stadighetdukker opp. Samholdet i Nettavisen salg er eksepsjonelt, og vi har gjennom korona periodenopparbeidet et helt spesielt kollegialt bånd som jeg aldri har opplevd før.
Samfunnsansvaret er en del av jobben, både på lokalt og nasjonalt nivå.– Samarbeidet med ASM har vi virkelig omfavnet og sett verdien av. Det å kommunisereAmedia som en enhet skaper en spesiell tyngde, slagkraft og styrke i mediemarkedet, ogetterlater kunder og byråer i den oppfattelse av at vi ikke bare er mange små lokalaviser,men også én stor enhet med et samfunnsansvar som er svært viktig, forteller han videre.
Når han blir bedt om å trekke frem noe spesielt positivt ved å jobbe Amedia, svarer han atman som ansatt får muligheten til å utfordre både det interne og det eksterne. Vi blir sett påsom kreative og dyktige, og utfordrer hvordan kundene kommuniserer sine produkter,tjenester og service, avslutter han.
Vil du vite mer om hverdagen som selger i Amedia? Les mer her.