Skip to main content

Årsrapport 2024

Nøkkeltall

60 %
Opplagsinntektene

utgjorde 2,4 milliarder kroner, 60 prosent av samlet omsetning. Ved utgangen av året har Amedia totalt 853 388 avisabonnenter, hvorav 391 451 har tegnet +Alt- abonnement. I sammenlignbare aviser er antall abonnenter økt med 11 499 fra 2023, en oppgang på 1,7 prosent. Antall digitale abonnenter øker med 50 293 (10,8 prosent), mens antall komplett- abonnenter faller med 38 794 (-17,7 prosent).

27 %
Annonseinntektene
var 1,1 milliarder kroner i 2024 og utgjorde 27 prosent av den samlede omsetningen. I 2024 sank annonseinntektene med 7,4 prosent som følge av stor nedgang på papir, delvis knyttet til frekvensreduksjoner. Den digitale annonseutviklingen var flat i et marked preget av sterk konkurranse.
3 %
Trykkeriinntekter
Amedia har 5 majoritetseide trykkerier i Norge som trykker de fleste av konsernets aviser. I tillegg trykkes siviloppdrag og 34 eksterne aviser. Amedias markedsandel i Norge er på ca. 30 prosent. Samlet ekstern trykkeriomsetning i Amedia var 108 millioner kroner.
4 %
Distribusjonsinntekter
Amedia drev egen distribusjonvirksomhet frem til 1. juli 2024. Schibsted tok deretter over majoriteten av distribusjonsnettet. Amedias distribusjonsselskaper hadde i 2024 en ekstern omsetning på 177 millioner kroner. I tillegg til å distribuere konsernets egne avistitler, hadde selskapene omsetning fra distribusjon av andre aviser, ukeblader, magasiner, bøker, frokost, småpakker og reklame.
6 %
Øvrige inntekter
var i 2024 på 246 millioner kroner og utgjorde 6 prosent av omsetningen.