Et konsern med mange muligheter

Katarina Cordas (28) fremhever de store mulighetene og dyktige folkene i utviklingsmiljøet hos Amedia. - Det er mange forskjellige team og mange muligheter. Felles for alle team er jo alle de fantastiske menneskene, sier Katarina.

Katarina startet i Amedia Produkt og Teknologi 1. mars 2023 som UX-designer. Hun har en bachelorgrad fra Westerdals i design, og har i tillegg et årsstudium i UX-design fra Noroff. En av de største grunnene til at Katarina valgte en karriere innen utvikling hos Amedia var å bli en del av et stort fagmiljø som hun kunne lære av.

-Det er veldig inspirerende å jobbe med så mange dyktige folk! Samfunnsoppdraget må selvfølgelig også nevnes. Det å få jobbe med faget jeg er så glad i, samtidig som man bidrar til noe samfunnsnyttig, er en uslåelig kombo.

Opplyser og legger til grunn for å delta i demokratiet

En typisk arbeidsdag for Katarina starter med et standup-møte på morgenen som følges av en varierende arbeidsdag. Dagen kan blant annet innebære konkrete arbeidsoppgaver, workshops og møter. – Som regel handler dagene om godt samarbeid med gode kolleger, sier Katarina.

Katarina har til nå vært en del av to ulike team, og det første halvåret hos Amedia var hun på valgteamet. Her jobbet hun med valgomat-tjenesten, samt tjenesten som leverer resultatet på valgkvelden for over 100 Amedia-aviser. Katarina og hennes kolleger jobbet med å utvikle tjenester som bidrar til å løfte annet redaksjonelt innhold rundt valget.

-Det var utrolig spennende, og lokalvalg er svært viktig for Amedia som utgiver av så mange lokale medier, sier Katarina om arbeidet i valgteamet.

Hun nevner også at de valgrelaterte prosjektene er med på å informere og opplyse leserne, slik at de har bedre forutsetninger for å delta i demokratiet og ta et informert valg.

-Å huske å se den sammenheng gir et ekstra driv og eierskap til det man jobber med, som igjen bidrar til et bedre produkt og resultat.

En særegen lokalavistradisjon

-Vi har en særegen lokalavistradisjon i Norge, og den må vi bevare.

Etter valget har Katarina arbeidet i et team som driver med abonnementsutvikling.

Hovedformålet til teamet er å gjøre det enkelt og attraktivt å være abonnent i en Amedia-avis. Arbeidet til Katarina og teamet bidrar til at abonnementskronene som kommer inn går tilbake til redaksjonene slik at de kan skape mer og bedre innhold for leserne.

Tillit til hverandre - må feile for å seire

-Noe av det jeg liker best med utviklingsmiljøet er tilliten til hverandre, og at lederskapet forstår at man må feile for å seire. Dette gir oss friheten til å prøve, teste, feile og lære fra alt vi gjør.

Katarina utdyper videre at man blir behandlet som et medmenneske, og ikke en arbeidsrobot som aldri gjør en feil. Dette mener hun gir bedre resultater på alle områder. Samtidig deler Katarina at de har fleksibilitet til å lære om andre deler av fagfeltet som man selv synes er spennende.

-Jeg er utrolig glad for at vi har hele dedikerte faguker en gang i tertialet for dette, sier Katarina om å utforske områder av egen interesse.

Diskuterer problemstillinger og driver kunnskapsdeling

-Kunnskapsdeling er veldig innarbeidet i kulturen her, og det er noe jeg ikke har opplevd i denne grad før.

Katarina forteller at hun ble regelrett overrasket over hvor villige man i Amedia er til å presentere noe nytt og kult man har funnet ut av, eller andre erfaringer som kan komme andre til gode.

-I Produkt og Teknologi er det stor kultur for å hjelpe hverandre og dele av det man kan.

Et eksempel Katarina nevner er at de diskuterer problemstillinger i åpne kanaler i selskapet. Dette mener hun bidrar til at andre utover eget team kan komme med innspill eller løsningsforslag og legger til at dette synes hun er en utrolig kul ting som funker!

Spennende sted med mulighet for ansvar

-Først og fremst anbefaler jeg andre å søke jobb hos oss, fordi Amedia Produkt og Teknologi er et veldig spennende sted å jobbe med mange muligheter. Her utvikler vi produkter og tjenester som bygges på moderne teknologi, og det som lages skal brukes av veldig, veldig mange, nevner Katarina.

Dette er et stort ansvar som Katarina ikke tar lett på, men samtidig noe hun synes er stas. Hun nevner også at man får dyktige kollegaer som gjør hverdagen til en fryd med på kjøpet. Katarina innrømmer at hun var bekymret for hierarki og langdryge prosesser i et så stort konsern, men det ble raskt motbevist. Hun forteller videre at tilliten man får gjør at veien fra idé til utførelse er kortere enn man skulle tro.

- Man kan tidlig få mye gjennomslag og ansvar, om man vil, sier Katarina.

Hun forteller om sine mange fine kollegaer, og avslutter med at man blir tatt imot med åpne armer og virkelig føler seg velkommen fra første stund.

Har du lyst til å lese mer om hverdagen som designer i Amedia? Les mer her

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER