Imponert over menneskene i Amedia

Markus Rask Jensen (34) jobber i dag som nyhetsdirektør i Amedias konsernledelse. Han begynte medie-reisen allerede på videregående, og har siden jobbet i journalistikken.

- Jeg gikk medier og kommunikasjon på Bodin vgs i Bodø, før jeg rakk å ta et årsstudium i historie ved Nord universitet. Så fikk journalistikken tak i meg, ved at jeg noe tilfeldig kom i kontakt med gründeren av den vesle lokalavisen Bodø Nu. 

Klatret til toppledelsen

I 2019 begynte Markus i en stilling som nyhetsredaktør i Avisa Nordland, og forlot da avisen som skulle bli kjøpt opp av Amedia innen året var omme. I løpet av de tre årene i Avisa Nordland tiltrådte Markus også som konstituert ansvarlig redaktør før han i 2022 begynte som direktør for Amedia Innholdsutvikling. Om en typisk arbeidsdag som direktør har han følgende å fortelle:

-Det finnes ikke en typisk arbeidsdag - alle er ulike. Men overordnet er jobben min å sørge for at Amedias aviser og redaksjoner har best mulig forutsetninger for å gjøre den utrolig viktige jobben de er satt til å gjøre, og å sørge for at vi har med oss god og oppdatert redaksjonell innsikt i alle prosjekter, prosesser og beslutninger som tas i konsernledelsen. Arbeidsoppgavene mine sneier egentlig innom absolutt alt som omhandler drift og utvikling av våre mange aviser.

Et år etter å ha blitt direktør for Innholdsutvikling fikk Markus mulighet til å konstituere som nyhetsdirektør i konsernledelsen, og i april 2024 ble han fast ansatt som nyhetsdirektør i Amedia. Allerede i en alder av 34 år, så har han jobbet i mange ulike stillinger i konsernet, og klatret til toppledelsen. En av grunnene til at han har valgt å bli i Amedia er hvordan verdien av samfunnsoppdraget gir en ekstra betydning overfor hver enkelt sitt bidrag.

- Samfunnsoppdraget er selve kjernen i hva jeg virkelig liker med å jobbe i Amedia. Det føles godt å gå på jobb for å gi mitt bidrag til at vi, gjennom den fantastiske jobben som gjøres ute i redaksjonene våre hver eneste dag, ivaretar rollen som en helt sentral bærebjelke i et av verdens best fungerende demokratier.

Følelsen av at vi heier på hverandre

Markus trekker frem at uavhengig lokasjon eller fagområde, så merker man en sterk frihet og kompetanse rundt seg.

- Måten vi forsøker å jobbe på handler om å gi folk frihet, backing og mandat til å finne egne løsninger for å nå målene vi har satt oss. Jeg blir stadig vekk imponert over hvor dyktige, kompetente og kreative menneskene i vår organisasjon er - enten de jobber ute i redaksjonene eller i Tollgaarden.

Og med en sterk kompetanse innad i Amedias selskaper, så vil alltid et sterkt samspill og norm for deling komme godt med.

- Noe av det kuleste med arbeidshverdagen i Amedia er følelsen av at vi heier på hverandre. Det er også dypt integrert i kulturen at vi skal dele kunnskap og kompetanse. Jeg vet at jeg kan slå på tråden til veldig smarte folk rundt om i hele Norge når det behøves innspill. Alle sammen setter av tid. 

Prøv deg først i en lokalavis

Markus synes journalistikk er det aller gøyeste man kan holde på med, og vil slå et slag for de minste lokalavisene. Han mener det er mange gode grunner til å søke jobb i Amedia.

- Hvis du vil ha en bunnsolid og robust jobberfaring du kan ha i sekken og bruke til det aller, aller meste, er det lureste du kan gjøre å prøve deg i en lokalavis et eller annet sted rundt om i landet. Det er nok å velge fra. Du kommer ikke til å angre. (Pluss at det er sabla artig.) Ellers anbefaler jeg på det varmeste de mange fagmiljøene vi har i konsernorganisasjonen, hvis du ønsker å jobbe sammen med folk som ønsker å få til noe sammen og som bryr seg om både jobben, oppdraget vårt og hverandre.

Folkene og mellommenneskelig læring fremheves av Markus som spesielt positivt med å jobbe i Amedia:

- Litt klisjé, kanskje, men det er en grunn til at det oppstår klisjéer: Folkene. Jeg koser meg med å bli kjent med stadig nye mennesker i det finurlige fellesskapet vårt hver eneste dag. Som regel lærer jeg noe nytt hver gang jeg snakker med en kollega for første gang.

Er du nysgjerrig på karrieremulighetene i Amedia? Les mer her

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Besøksadresse

Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER