Imponert over menneskene i Amedia

Markus Rask Jensen (34) jobber i dag som nyhetsdirektør i Amedias konsernledelse. Han begynte medie-reisen allerede på videregående, og har siden jobbet i journalistikken.

- Jeg gikk medier og kommunikasjon på Bodin vgs i Bodø, før jeg rakk å ta et årsstudium i historie ved Nord universitet. Så fikk journalistikken tak i meg, ved at jeg noe tilfeldig kom i kontakt med gründeren av den vesle lokalavisen Bodø Nu. 

Klatret til toppledelsen

I 2019 begynte Markus i en stilling som nyhetsredaktør i Avisa Nordland, og forlot da avisen som skulle bli kjøpt opp av Amedia innen året var omme. I løpet av de tre årene i Avisa Nordland tiltrådte Markus også som konstituert ansvarlig redaktør før han i 2022 begynte som direktør for Amedia Innholdsutvikling. Om en typisk arbeidsdag som direktør har han følgende å fortelle:

-Det finnes ikke en typisk arbeidsdag - alle er ulike. Men overordnet er jobben min å sørge for at Amedias aviser og redaksjoner har best mulig forutsetninger for å gjøre den utrolig viktige jobben de er satt til å gjøre, og å sørge for at vi har med oss god og oppdatert redaksjonell innsikt i alle prosjekter, prosesser og beslutninger som tas i konsernledelsen. Arbeidsoppgavene mine sneier egentlig innom absolutt alt som omhandler drift og utvikling av våre mange aviser.

Et år etter å ha blitt direktør for Innholdsutvikling fikk Markus mulighet til å konstituere som nyhetsdirektør i konsernledelsen, og i april 2024 ble han fast ansatt som nyhetsdirektør i Amedia. Allerede i en alder av 34 år, så har han jobbet i mange ulike stillinger i konsernet, og klatret til toppledelsen. En av grunnene til at han har valgt å bli i Amedia er hvordan verdien av samfunnsoppdraget gir en ekstra betydning overfor hver enkelt sitt bidrag.

- Samfunnsoppdraget er selve kjernen i hva jeg virkelig liker med å jobbe i Amedia. Det føles godt å gå på jobb for å gi mitt bidrag til at vi, gjennom den fantastiske jobben som gjøres ute i redaksjonene våre hver eneste dag, ivaretar rollen som en helt sentral bærebjelke i et av verdens best fungerende demokratier.

Følelsen av at vi heier på hverandre

Markus trekker frem at uavhengig lokasjon eller fagområde, så merker man en sterk frihet og kompetanse rundt seg.

- Måten vi forsøker å jobbe på handler om å gi folk frihet, backing og mandat til å finne egne løsninger for å nå målene vi har satt oss. Jeg blir stadig vekk imponert over hvor dyktige, kompetente og kreative menneskene i vår organisasjon er - enten de jobber ute i redaksjonene eller i Tollgaarden.

Og med en sterk kompetanse innad i Amedias selskaper, så vil alltid et sterkt samspill og norm for deling komme godt med.

- Noe av det kuleste med arbeidshverdagen i Amedia er følelsen av at vi heier på hverandre. Det er også dypt integrert i kulturen at vi skal dele kunnskap og kompetanse. Jeg vet at jeg kan slå på tråden til veldig smarte folk rundt om i hele Norge når det behøves innspill. Alle sammen setter av tid. 

Prøv deg først i en lokalavis

Markus synes journalistikk er det aller gøyeste man kan holde på med, og vil slå et slag for de minste lokalavisene. Han mener det er mange gode grunner til å søke jobb i Amedia.

- Hvis du vil ha en bunnsolid og robust jobberfaring du kan ha i sekken og bruke til det aller, aller meste, er det lureste du kan gjøre å prøve deg i en lokalavis et eller annet sted rundt om i landet. Det er nok å velge fra. Du kommer ikke til å angre. (Pluss at det er sabla artig.) Ellers anbefaler jeg på det varmeste de mange fagmiljøene vi har i konsernorganisasjonen, hvis du ønsker å jobbe sammen med folk som ønsker å få til noe sammen og som bryr seg om både jobben, oppdraget vårt og hverandre.

Folkene og mellommenneskelig læring fremheves av Markus som spesielt positivt med å jobbe i Amedia:

- Litt klisjé, kanskje, men det er en grunn til at det oppstår klisjéer: Folkene. Jeg koser meg med å bli kjent med stadig nye mennesker i det finurlige fellesskapet vårt hver eneste dag. Som regel lærer jeg noe nytt hver gang jeg snakker med en kollega for første gang.

Er du nysgjerrig på karrieremulighetene i Amedia? Les mer her

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER