TV 2 og Amedia med historisk sportsløft
Fra venstre: Pål Bjerketvedt, generalsekretær i Norges Fotballforbund, Olav T. Sandnes, sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2 og Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia. (Foto: Ihne Pedersen / Amedia)

TV 2 og Amedia med historisk sportsløft

03. mars 2022

 Allmennkringkasteren TV 2 og Amedia, Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, inngår et samarbeid som gir bredere og mer lokalt tilpasset sportsinnhold til publikum.

I 2020 sikret TV 2 seg rettigheter til norsk fotball for perioden fra 2023 til 2028, samt rettighetene til norsk håndball og ishockey ut 2030. Nå får de med seg Amedia på laget i et samarbeid som skal gjøre det enklere for folk å se fotball, ishockey og håndball på divisjonsnivå fra hele landet. Avtalen betyr at over 5.000 fotball-, håndball- og ishockeykamper, blir tilgjengelig for Amedias abonnenter og på TV 2 Play.

 

Garantisten for fotballinteresserte

På Ullevaal stadion markerte Amedia og TV 2 i dag avsparket for et samarbeid som gir historisk bred dekning av norsk idrett. Det nyetablerte partnerskapet betyr at Amedia, i tillegg til TV 2 skal vise alle kampene fra OBOS-, PostNord- og Norsk Tipping-ligaen samt 4. divisjon for herrer. Det samme gjelder for Norgesmesterskapet for herrer (cupen) og aldersbestemte landslag.

–  Dette er en perfekt match som kombinerer TV 2s sportsposisjon med Amedias sterke tilstedeværelse over hele landet. Dette er en god avtale for både Amedia og TV 2, men publikum og norsk idrett blir de største vinnerne. Dette sportstilbudet skal se dagens lys før neste sesong, og vi går nå i gang med forberedelsene, sier Olav T. Sandnes og Anders Møller Opdahl i en felles uttalelse.

En viktig del av samfunnsoppdraget til Amedias aviser er å følge lokale utøvere og lokale klubber. 

– Vi er stolt av å ha sikret oss viktige rettigheter innen fotball, håndball og ishockey for vårt publikum, og jeg vil særlig trekke frem OBOS-ligaen som et viktig tilskudd til vårt tilbud. Fordi lokalavisen og den lokale klubben er limet i lokalsamfunn i hele Norge. Vi har også satset på Direktesport, som del av innholdstilbudet, og opplever stor interesse fra våre abonnenter. Nå ser vi frem til å videreutvikle produktet og brukeropplevelsen sammen med TV 2, sier Opdahl.

– Vi i TV 2 har en ambisjon om å skape én hjemmebane for norsk idrett, men dette kan ingen gjøre alene. Nå har vi fått den beste partneren vi kan ønske oss på divisjonsfotball, norsk håndball og ishockey. Samspillet mellom TV 2 Play og Direktesport vil gi supportere over hele landet mulighet til å følge sine favorittlag og klubbhelter på en helt ny måte. Det er lov å glede seg i dag, sier Sandnes.

Unikt tilbud til publikum
Rettighetene forvaltes av Fotball Media på vegne av Norsk Toppfotball og Norges Fotballforbund. Pål Bjerketvedt, generalsekretær  i Norges fotballforbund (NFF) mener avtalen vil bidra til å styrke fotballinteressen i Norge.

– NFF er glad for at vi gjennom denne avtalen får en bred visning av kamper helt ned til 4. divisjon – noe som er unikt i norsk sammenheng. Vi er overbevist om at det vil bidra til å styrke fotballinteressen lokalt over hele landet. Avtalen sikrer også en bred distribusjon av aldersbestemte landskamper, noe som er viktig for NFF og mange ute i Fotball-Norge som ønsker å følge våre største talenter, sier generalsekretær Pål Bjerketvedt i NFF.

Bjerketvedt legger til at fotballen hører hele landet til og at det derfor er hyggelig og naturlig at Amedias mange lokalaviser får tilgang til populært redaksjonelt innhold som fotball er.

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Akersgata 34
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER