Samtykke til tilpasset annonsering

Fremover vil du møte en samtykkeboks når du går inn på en av nettsidene eller appene til Amedias virksomheter. I dialogboksen ber vi deg ta stilling til om du ønsker personlig tilpasset annonsering på våre tjenester. Denne dialogboksen dukker opp nå fordi Amedia skifter rettslig grunnlag for å persontilpasse annonser fra berettiget interesse til samtykke. I praksis betyr det at vi går fra å la deg kunne reservere deg mot slik annonsering, til å aktivt be deg om samtykke. Dette er i tråd med europeisk bransjestandard og rettsutvikling.

Hvorfor får jeg opp samtykkeboks på Amedias nettsider/apper? 

For at vi skal kunne levere persontilpasset annonsering, trenger vi ifølge GDPR et såkalt behandlingsgrunnlag (rettslig grunnlag). Fremover vil vi bruke samtykke som behandlingsgrunnlag, og derfor vil du få opp en samtykkeboks der vi spør om du ønsker persontilpasset annonsering eller ikke. 

Hvor ofte vil samtykkeboksen dukke opp?

Vi vet at samtykkebokser kan være forstyrrende, og vi vil derfor ikke spørre deg oftere enn hver sjette måned. Dette gjelder både om du samtykker eller ikke. Samtykket du avgir vil gjelde på tvers av Amedias digitale flater, slik at du slipper å svare for hvert enkelt nettsted. 

Hvordan endrer jeg valget mitt?

Dersom du ønsker å endre valget ditt, kan du gjøre det ved å bla nederst på en av våre nettsteder og åpne lenken “Annonseinnstillinger”. Her kan du når som helst justere innstillingene for samtykket ditt eller trekke det helt tilbake. 

Hva skjer om jeg ikke samtykker?

Du vil fremdeles se annonser selv om du ikke samtykker. Det er fordi annonseinntektene bidrar til at vi kan holde prisene for vår journalistikk lave eller til og med gratis. Annonsene som vises vil imidlertid ikke være basert på personopplysninger om deg. Med persontilpassede annonser vil du f.eks. kunne se annonser som typisk oppleves som relevante for personer i samme aldersgruppe som deg. Du kan lese mer om hvilken informasjon som brukes og hvordan i vår personvernerklæring. Dersom du velger å ikke samtykke, kan det derfor hende at annonsene oppleves som mindre treffende.

Hvorfor skjer denne endringen nå? 

Den siste tiden har europeisk rettsutvikling og bransjestandard beveget seg mer og mer mot å be om samtykke for persontilpasset annonsering. Amedia ønsker å være i tråd med denne utviklingen.

Hvordan skjer overgangen fra berettiget interesse til samtykke?

I Amedia har vi mange digitale tjenester. For å sikre en god teknisk overgang på alle digitale flater innfører vi derfor samtykket gradvis. Det innebærer at vi i en kort periode vil bruke både berettiget interesse og samtykke som behandlingsgrunnlag for personlig tilpasning av annonser. Du vil enkelt se når vi benytter samtykke for behandlingen av din data ved at du får opp samtykkeboksen når du går inn på en av våre digitale flater. Overgangen vil være fullført i løpet av januar 2024.

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Akersgata 34
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER