Hvordan er det å jobbe som journalist i Amedia?

Som journalist i Amedia lager du vesentlig og viktig journalistikk som skaper entusiasme og debatt i samfunnet. Du har ulike oppgaver i en variert hverdag der du jakter på både store avsløringer, korte nyheter og reportasjer som engasjerer leserne. Det forutsetter at du er en samfunnsorientert person og brenner for lokalsamfunnet og samfunnsoppdraget du skal løse. Samfunnsoppdraget vårt er å skygge beslutningsprosesser og kaste lys over viktige saker i folks liv som bygger lokaldemokratiet sterkere.

Amedia har store vekstambisjoner og skal øke antall abonnenter gjennom god nyhetsledende journalistikk. For å få til dette, kreves det at våre aviser hver dag formidler kvalitetsinnhold som oppleves som relevant, nyttig og nært.

Verdensledende på lokal avisutvikling

I jobben som journalist i Amedia er du del av et stort konsern som er langt fremme på teknologi og bruk av data i den digitale utviklingen av våre aviser, ikke bare i Norge, men i verden. De siste årene har Amedia vunnet flere internasjonale priser for gode digitale løsninger som gir leserne bredere innholdstilbud og bedre brukeropplevelser.

Vi er et stort team!

Som ansatt hos oss blir du en del av et stort og engasjert faglig fellesskap, som jobber metodisk og innsiktsbasert. Du får mulighet til å dra veksler på et sterkt utviklingsmiljø med høy kompetanse fra Amedias sentrale organisasjon.

I over 100 mediehus får du mer enn 1 000 redaksjonelle kolleger spredt over hele landet som kan gi deg innspill, hjelp og inspirasjon til å levere spennende innhold.

Hvert år samler Amedia grupper av redaksjonelle medarbeidere fra hele landet til samlinger, kurs og seminarer der vi sammen drøfter hvordan journalistikken og innholdet kan videreutvikles. Redaksjonene har god støtte fra Amedia Innholdsutvikling. Dette er en avdeling som støtter redaksjonene i utvikling av sitt redaksjonelle innhold. Målsettingen med dette arbeidet er å bidra til å øke antall abonnenter og få abonnentene til å lese mest mulig slik at de forblir kunder i Amedia.

Amedia deler hvert år ut priser for den beste journalistikken som våre medarbeidere lager.

Sondre Lindhagen Nilssen

Journalist i Kragerø Blad Vestmar

- Jeg har jobbet i Amedia i mer enn 6 år og kjenner på både stolthet og sterk tilknytning. Selv om vi består av en rekke selvstendige mediehus, jobber vi ofte som et lag for å skape de beste resultatene og oppfylle vårt samfunnsoppdrag. Vi heier på hverandre og deler erfaringer hver bidige dag. Ser du en ledig stilling i Amedia, vil jeg varmt anbefale deg å søke.

Hvordan bli journalist?

Å jobbe som journalist krever ingen formell utdanning, men all utdanning er god utdanning! Selv har jeg en bachelorgrad i journalistikk, og jeg jobber for tiden med en mastergrad i undersøkende journalistikk, mens mange andre i bransjen har varierte bakgrunner og kompetanse. Jeg mener det viktigste er å være nysgjerrig og lærevillig, samt ha en grunnleggende lidenskap for faget.

Hva kan en journalist jobbe med?

Journalistyrket, spesielt i lokalaviser, lar deg jobbe med så godt som hva som helst. Hver dag er unik. Én dag klatrer du i en heisekran på en byggeplass, andre dager rykker du ut på dramatiske hendelser, dekker politiske møter eller lager reportasjer om næringsliv, arrangementer eller sterke menneskelige historier. Kun fantasien setter grenser. Det viktigste i verden skjer der du bor!

Hvilke karrieremuligheter har man som journalist?

I Amedia er vi et fellesskap med nærmere 100 aviser rundt om i hele landet. Her finnes store muligheter for nettverk, utvikling og nye utfordringer. Det er en stor fordel å bli kjent med konsernets ressurser. Har du først fått en fot innenfor Amedia, vil du mest sannsynlig få lyst til å bli her lenge.

Ledige stillinger

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Akersgata 34
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER