
Vekst for Amedia i 2024
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
Resultat før skatt var 182 millioner kroner, opp fra 43 millioner kroner i 2023. Resultatet i 2024 påvirkes i liten grad av oppkjøpet av Berlingske Media, som ikke skjedde før 4. desember.
Et ledende mediekonsern i Norden
– Til tross for et krevende annonsemarked, var 2024 et vekstår for Amedia. Konsernet tok gjennom oppkjøpet av Berlingske Media posisjon som et av Nordens ledende mediekonsern. Berlingske Media består av de solide og velrenommerte avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor, og sammen med de norske avisene, styrker de Amedia i en tid der redaksjonelle medier er under press, sier konsernsjef Anders Opdahl.
– Samtidig vokste Amedia også videre i Norge, gjennom både digitaldrevet vekst i antall abonnenter og abonnementsinntekter, men også gjennom etableringen av RA Stavanger og kjøpene av Vaksdalposten, Hordaland og Kronstadposten, påpeker han.
Digital inntektsvekst
Inntektene var i 2024 på 4,0 milliarder kroner (4,1 milliarder kroner i 2023). Nedgangen fra fjoråret skyldtes salg av distribusjonsvirksomheten til Schibsted, mens økte digitale opplagsinntekter mer enn kompenserte for et papirdrevet fall i annonseinntektene.
Den digitale veksten skyldtes god utvikling i antall +Alt-abonnenter, men også tilgang av kjøpt virksomhet.
– +Alt er blitt en nasjonal suksess i Norge med landets største nettverk av nyheter og tilgang til mer enn 100 aviser, podkaster og direktesendt sport – alt i ett abonnement. I Norge hadde Amedias egeneide aviser 705 000 abonnenter ved utgangen av 2024. Av disse har nesten 400 000 tegnet +Alt-abonnement, sier Opdahl.
Sterk digitalposisjon muliggjør strukturelle tilpasninger
Amedias driftskostnader ble i 2024 redusert med 216 millioner kroner.
– Amedia har over tid arbeidet med å tilpasse kostnadene i papirverdikjeden. En sterk digitalposisjon er en forutsetning for dette, og sammen med digital abonnementsvekst, var reduserte trykk- og distribusjonskostnader den viktigste forklaringen til resultatforbedringen fra 2023. I tillegg sank kostnadene med salget av distribusjonsvirksomheten etter første halvår, sier konserndirektør for finans, strategi og kommersiell drift, Gisle Torheim.
De heldigitale opplagsinntektene økte med 208 mill, og utgjorde i 2024 i den norske virksomheten 59 prosent av de samlede abonnementsinntektene. Antall digitale abonnenter økte med 10,8 prosent.
– Veksten i digitale inntekter og abonnenter viser at vi lykkes med å tilpasse oss de strukturelle endringene i mediebransjen. Det er avgjørende, fordi en digital bærekraftig forretningsmodell er en forutsetning for at vi skal levere på vår strategi med å utvikle sterke og viktige mediehus, sier Gisle Torheim.