21. september 2022
Laagendalsposten, Drammens Tidende og Nettavisen fikk prisen for Beste journalistikk i Amedia i 2022 for sin dekning av Kongsberg-drapene. Halden Arbeiderblad ble kåret til Årets mediehus.
Den dramatiske oktoberkvelden som rammet Kongsberg var toppnyhet i nasjonale og internasjonale medier. Men det var tre redaksjoner i Amedia som ble nyhetsledende. Med et nyetablert og unikt samarbeid, lokalkunnskap, sitt kildenettverk og sine spisskompetanser leverte Laagendalsposten, Drammens Tidende og Nettavisen førsteklasses journalistikk i form av hendelsesnyheter og dybdejournalistikk.
De tre Amedia-avisene var de første som kom til stedet og de siste som slapp saken. De har vist vei og som er mulig også for våre aviser å få til.
Halden Arbeiderblad ble tildelt prisen som Årets mediehus. Avisa har jobbet strategisk og systematisk mot stadig nye mål over lang tid. Som første avis med frekvensreduksjon i 2017 har de har gått i front på den digitale utviklingen av både lesere og redaksjon, og på veien har de bygget et solid lag som jobber sammen for å gi den nære, viktige og engasjerende lokaljournalistikken til leserne sine hver dag.
Det har resultert i at Halden Arbeiderblad er Amedias beste på å engasjere leserne hver dag, i tillegg har avisa fortsatt den kontinuerlige abonnementsveksten de siste årene og leverte i fjor sitt beste økonomiske resultat noensinne.
Prisen for Beste lyd og bilde ble tildelt Avisa Oslo for videoserien “Singel i Oslo” med Maren Wilberg Rostad.
Nordlys fikk prisen som Årets relasjonsbygger med serien “Døgnet”, en kjærlighetserklæring til Tromsø.
Bergensavisens avsløring av hvordan unge medarbeidere hos McDonalds systematisk ble utnyttet vant prisen for Beste undersøkende journalistikk.
Karina Torberntsson og Avisa Oslo fikk prisen for Beste featurejournalistikk for reportasjen om kjendissalongene der de ansatte måtte gi kjente personer gratis hårbehandling uten selv å få lønn.