Telemarksavisa er årets mediehus i Amedia
Foto: Werner Juvik / Amedia

Telemarksavisa er årets mediehus i Amedia

18. november 2024

Telemarksavisa ble kåret til årets mediehus i Amedia. Med langsiktig og systematisk arbeid har TA inntatt posisjonen som Telemarks ledende nyhetsmedium. Romerikes Blad vant prisen for Beste journalistikk 2024 med Tyveriet, der de avslørte solbrilletyveriet til Rødt-leder Bjørnar Moxnes på Norges hovedflyplass Gardermoen.

 

Telemarksavisa passerte konkurrenten Varden for noen år siden og er nå Telemarks markedsledende avis. Vinneroppskriften har vært en tydelig strategi og engasjement, entusiasme og knallhard jobbing. Som et moderne mediehus er TA til stede på alle plattformer med velutviklede digitale tilbud som nyheter, sterke menneskehistorier, direktesendt sport, podkast og fortsatt en omfattende papiravis seks dager i uka.

Juryen uttaler: ”Like imponerende er det, heldigvis, at mediehuset ikke på noe tidspunkt har vist tendenser til å hvile på sine laurbær. Hver eneste dag stiller TAs medarbeidere på startstreken for å legge ned en like sterk innsats som da de var utfordrere, for å gi telemarkingene et unikt og uslåelig innholdstilbud. Det har gitt seier i mange år allerede, og vil gi det i mange år til.”

Juryens begrunnelse Årets mediehus

Solbrilleyveriet og konsekvensene av RBs avsløring ble den største politiske skandalen i valgåret 2023, og endte med at Bjørnar Moxnes måtte forlate sin posisjon etter mange år som partileder i Rødt.

“Romerikes Blad har med sin dekning av saken demonstrert viktig, relevant, engasjerende og dagsordenssettende journalistikk av høy kvalitet. Avisen har med “Tyveriet” skapt debatt og ivaretatt sitt samfunnsoppdrag på forbilledlig vis. Romerikes Blad har vist at lokalaviser kan stå bak nasjonale avsløringer. Imponerende og godt arbeid!” skriver juryen.

Juryens begrunnelse Beste journalistikk 2024

Ny deltakerrekord

Årets redaksjonelle priser ble delt ut på prisfesten under Amedias innholdsforum i Drammen 18. og 19. november. I alt var det 250 deltakere som brukte de to dagene til å sette fokus på hvordan journalistikken i Amedia kan utvikles videre og til å feire årets prisvinnere.

Det legges ned mye arbeid for å skape journalistikk av høy kvalitet. Det er påmeldingene til Redaksjonelle priser 2024 et tydelig bevis på. Aldri før har så mange sendt inn bidrag til konkurransen. Til sammen kom det inn 188 bidrag som representerte 269 påmeldinger.

Juryen til årets priskonkurranse består av Tomas Bruvik (Landslaget for lokalaviser - LLA), Astrid Dalehaug Norheim (SUJO), Hege Iren Frantzen, NRK, Tord Selmer-Nedrelid, Hallgeir Westrum og Stig Finslo (juryleder).

 

Åpenhetspris til Østlands-Posten

Juryen valgte denne gangen å dele ut en ekstra pris til et bidrag som ikke naturlig faller inn under noen av priskategoriene - til et bidrag som på en særlig måte er viktig for alle avisene våre og for befolkningen rett til å være informert.

Østlands-Posten fikk Amedias første Åpenhetspris for å ha stukket hull på “Bobla”, en digital møteportal for folkevalgte i 130 kommuner der de har kunnet diskutere politiske saker og fremme alternative forslag til vedtak forut for åpne møter, helt uten innsyn fra allmennheten og pressen.

Kampen har endt med betydelige endringer av “Bobla”. Det foregår ikke lenger saksbehandling utenfor i åpne møter, og alternative forslag blir nå offentliggjort i forkant av møtene. På denne måten stanset avisa en hemmelighetskultur og på en avgjørende måte bidratt til mer demokrati og mer åpenhet. 

Juryens begrunnelse Åpenhetsprisen

Avslørte store pengeoverføringer til private aktører

Nordlys-redaksjonen tok tak i inntektsopplysninger fra en skattesak i Moss Avis med forgreining til eget dekningsområde og utviklet saken til en nasjonal avsløring om store og uoversiktlige pengeoverføringer til private helseaktører. Ved hjelp av regnskapsanalyse, kunstig intelligens og innsynsbegjæringer har de avdekket et system der private aktører henter store summer fra fristbruddordningen, uten at sykehusene som betaler har innsyn i hvordan midlene brukes.

Gjennom inngående kunnskap om helselovgivningen og helsevesenets strukturer har avisen vist svakheter ved pasientbehandlingen. Juryen fremhever den grundige researchen og evnen til å gjøre en kompleks sak tilgjengelig for allmennheten. Dette er undersøkende journalistikk på sitt beste – der fakta, sammenhenger og kritikkverdig bruk av fellesskapets midler avdekkes med stor presisjon.

Juryens begrunnelse Beste undersøkende journalistikk 2024

I denne kategorien ble det gitt hederlig omtale til Bergensavisen for Daniel-saken og Namdalsavisa for “Jakten på en drapsdømt”.

Juryens begrunnelse hederlig omtale Beste undersøkende journalistikk 2024

 

Ukrainapodden skilte seg ut

Nettavisens Ukrainapodden ble vant prisen for beste podkast 2024. Den regnes som en av Norges viktigste redaksjonelle kanaler for alle som ønsker å være godt oppdatert om utviklingen i Ukraina. Dette er en podkast med hyppige oppdateringer og gode forklaringer på det som skjer i Ukraina, og med spennende gjester med stor kunnskap om utviklingen i landet. Programlederne er kunnskapsrike, saklige og entusiastiske.

Juryens begrunnelse Beste podkast 2024

I denne kategorien ble det gitt hederlig omtale til Avisa Nordland og Bergensavisen som begge utmerket seg med gode fotball-podkaster

Juryens begrunnelse hederlig omtale for podkast

 

Snøfall ga levende bilder-pris

Med reportere og fotografer flere steder i byen var Avisa Oslo  først og best på å formidle situasjonen mens den utviklet seg under snøfallet 17. januar Sendingen ga både oppdatert og relevant informasjon om massivt trøbbel i kollektivtrafikken med busser på kryss og tvers. Den viste fram gode historier fra kaoset og de store konsekvensene snøfallet faktisk fikk.

Avisa Oslos bidrag er en god bekreftelse på at det ikke er noe som slår direktesenndte for å formidle det som skjer her og nå.

Juryens begrunnelse for Beste levende bilder 2024

 

Debattglede i Drammen ga pris

Prisen for årets relasjonsbygger og profil gikk til Drammens Tidende avis som med sin nye merkevare DT-debatten har skapt en ny arena for samfunnsdebatten og gjort den engasjerende og relevant for alle lag av befolkningen. Hver måned er det stinn brakke på folkemøtene avisen arrangerer i Drammen kulturhus; om bilbyen Drammen, om æresvold, om flyktninger, ungdomskriminalitet, arkitektur, om politi og grafittiopprørere, om trafikk og om byens rykte. Tusenvis følger direktesendte debatter på dt.no og enda flere ser debattene i opptak. 

Juryens begrunnelse Årets relasjonsbygger og profil

 

Ny vri på restaurantomtaler

Avisa Nordland valgte en ny og kreativ måte å anmelde spisesteder og drive reportasje fra restaurant og serveringssteder på, og fikk Amedias pris for innovasjon og nyskapning 2024. De lot  leserne få bestemme hvem som er det beste spisestedet i avisas dekningsområde. To og to steder møttes til duell, der lesernes syn avgjorde hvem som gikk videre. 32 spisesteder ble valgt ut basert på 80 nominasjoner som kom inn. Avgjørelsen skjedde som i en idrettscup, fram til to finalister sto igjen til slutt igjen i konkurransen.

“Med Gullgaffelen har avisen skapt begeistring og engasjement - og vist vei også for andre lokalaviser i servicejournalistikken!” uttaler juryen.

Juryens begrunnelse Beste innovasjon og nyskapning 2024

 

Pris til sterk historie om ung kvinne med hjelpebehov

Prisen for beste featurejournalistikk i 2024 gikk til Østlendingen for en gripende nyhetsfeature der foreldrene til en syk, ung kvinne med omfattende hjelpebehov forteller historien om hva som skjedde da datteren deres ble plassert på en privat omsorgsinstitusjon som skulle ivareta hennes helse. 

Østlendingens “Marerittet til millioner” forteller om et sårbart enkeltmenneske som utsettes for forsømmelser fra såvel offentlige myndigheter som et privat omsorgsforetak. Avisens reportasje er sjokkerende med tanke på at Sør-Elvdal kommune betalte institusjonen nær en million kroner i måneden for å gi den unge kvinnen et forsvarlig tilbud.

Det var først da avisen skrev om saken at det ble tatt tak i saken fra kommunens side. Den 30 år gamle Maria har nå fått et nytt helsetilbud. 

Juryens begrunnelse Beste featurejournalistikk 2024












Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER