Priser og utmerkelser til Amedias medarbeidere og selskaper i 2022

Priser og utmerkelser til Amedias medarbeidere og selskaper i 2022

29. desember 2022

I løpet 2022 er Amedias medarbeidere og selskaper premiert med priser, utmerkelser, heder og ære for sine gode prestasjoner. Her får du en oversikt over lokale, nasjonale og internasjonale tildelinger.

Amedias nyhetsdirektør Jostein Larsen Østring mener oversikten viser et imponerende omfang og en stor bredde med journalistikk av høy kvalitet som presteres i Amedias aviser.

– Det gjøres utrolig mye imponerende journalistikk og mange spennende satsinger i Amedias aviser. Hver og en av disse journalistiske prestasjonene har blitt lagt sterkt merke til lokalt, og de fortjener å bli løftet fram til et større publikum. Derfor er jeg svært glad for å se denne oversikten, og anbefaler alle å gå gjennom den og lese en prisvinnende sak eller to. Gratulerer til alle prisvinnerne i året som har gått, sier han. 

Amedias medarbeidere utmerker seg også med prisvinnende bidrag innen salg, utvikling og HR. 

 

REDAKSJONELLE PRISER

Avisa Oslo

Maren Wilberg Rostad vant Amedias redaksjonelle pris for Beste lyd og bilde med Singel i Oslo

Karina Torberntsson vant Amedias redaksjonelle pris for Beste featurejournalistikk med Kjendissalongene

Bergensavisen

Stian Espeland, Anders Kjølen, Hannah Grace Taylor, Julie Sætre m.fl. vant Amedias pris for Beste undersøkende journalistikk med McDonalds-skandalen

Sølvparaplyen fra Bergen Journalistlag i kategorien Årets prosjekt til Stian Espeland, Anders Kjølen, Hannah Grace Taylor, Julie Sætre m.fl. for McDonalds-skandalen.

Sølvparaplyen fra Bergen Journalistlag i kategorien Årets foto til Emil Weatherhead Breistein for redningsaksjonen i Tokagjerdet.

Nordlys

Nordlys-redaksjonen vant Amedias redaksjonelle pris som Årets relasjonsbygger med Døgnet

Nordlys-redaksjonen vant MBLs pris for Årets lokale historie med Døgnet

Tredjeplass i INMAs Global Media Awards i kategorien Best Brand Awareness Campaign med Døgnet.

Svarte Nattas hovedpris 2022 til Nordlys-redaksjonen for dekningen av Hurtigrutas koronahåndtering

Hederlig omtale til Nordlys fra Svarta Natta-juryen for 22. juli-dekning

Svarte Nattas fotopris 2022 til Torgrim Rath Olsen for “Gunnar på taket” 

Fotoskarven, NJ Nords fotopris. til Ole Åsheim i Nordlys bildet av en frekk måke som stjeler en kanelbolle i Tromsø.

Halden Arbeiderblad

Avisa ble kåret til Årets mediehus 2022 under utdelingen av Amedas redaksjonelle priser. 

Laagendalsposten

Redaksjonen i Laagendalsposten vant Amedias pris for beste journalistikk for samarbeidet om dekningen av Kongsbergdrapene, sammen med Nettavisen og Drammens Tidende. 

Fikk hederlig omtale (excellence) i kategorien Årets lokale nyhetsdeknu\ing under utdelingen av MBL-prisene for Kongsbergdrapene

Siri-Helene Hagen Lia vant journalistprisen Buskerud i kategorien Godt språk med «Du er ikke aleine»

Eigil Kittang Ramstad vant journalistprisen Buskerud i kategorien Årets avisside med Laagendalsposten forside fra 18. oktober 2021.

Drammens Tidende 

Redaksjonen i Drammens Tidende vant Amedias pris for beste journalistikk for samarbeidet om dekningen av Kongsbergdrapene, sammen med Nettavisen og Laagendalsposten . 

Rune Folkedal vant journalistprisen Buskerud i kategorien Portrett, fotojournalistikk

Tore Sandberg vant journalistprisen Buskerud i kategorien Sport, fotojournalistikk

Sogn Avis

Fikk hederlig omtale (excellence) i kategorien Årets lokale nyhetsnettsted under utdelingen av MBL-prisene.

Avisa Hordaland

Sølvparaplyen fra Bergen Journalistlag i kategorien Årets lokalsak til Sara Finne, Ørjan Brattetveit, Marit Folkedal Lussand og Bjørn Sandnes for Pasientreiser

LLAs journalistpris til Sara Finne, Ørjan Brattetveit, Marit Folkedal Lussand og Bjørn Sandnes for Pasientreiser

Nettavisen

Redaksjonen i Nettavisen vant Amedias pris for beste journalistikk for samarbeidet om dekningen av Kongsbergdrapene, sammen med Drammens Tidende og Laagendalsposten

Øyvind Lien i Ringerikes Blad og Magnus Ekeli Mullis i Nettavisen vant Journalistprisen Buskerud - Nyhet med  «Flyktningmidlene i Ringerike» 

Nationen

Vant MBL-prisen for Årets magasinfoto med Tre måneder i uvisshet

Fikk hederlig omtale (excellence) i kategorien Årets nisjenettsted  under utdelingen av MBL-prisene.

Østlendingen

Brynhild Marit Berger Møllersen vant kategorien "Årets inspirasjon" i prisutdelingen til NJ Innlandet med Elverumsposten, som lages sammen med sjetteklassinger i Elverum. 

Wenche Norberg-Schulz gikk til topps feature-kategorien i prisutdelingen til NJ Innlandet med saken om livet til Jan Ole i Engerdal, etter overgrep og rettssak. 

Bjørn-Frode Løvlund er tildelt anerkjennelsen "Årets ølhund" av bryggeribransjen. Han har i 25 år laget en ukentlig ølspalte med høy journalistisk og faglig kvalitet. 

Oppland Arbeiderblad

Oppland Arbeiderblad / Toten i dag vant prisen for beste journalistikk under prisutdelingen til NJ Innlandet med Stormen rundt hjemmetjenesten 

Budstikka

Oslopiloten kåret til Årets innovasjon under utdelingen av NONA-prisene. Utviklet sammen med bl.a. NRK 

Erik Tangen, Ole Christian Nymoen og Nicolai Landmark i Budstikka vant Snus-prisen til NJ Akershus for «Smitten som delte Bærum».

Gudbrandsdølen Dagningen

Gudbrandsdølen Dagningen vant prisen for årets podcast/radio under prisutdelingen til NJ Innlandet med  “Ett spark"

Gudbrandsdølen Dagningen vant prisen for årets tv/video under prisutdelingen til NJ Innlandet med “Slik gikk det da GDs reporter møtte landets raskeste opp hoppbakken”

Glåmdalen

Under prisutdelingen til NJ Innlandet vant Jens Haugen prisen for beste foto, hvor han fanget brannen på Ramsøya på Brandval

Ringerikes Blad

Øyvind Lien i Ringerikes Blad og Magnus Ekeli Mullis i Nettavisen vant Journalistprisen Buskerud - Nyhet med  «Flyktningmidlene i Ringerike» 

Svelviksposten

Journalistprisen Buskerud - Årets Snakkis

«Morning Lady» av Ine-Elise Høiby og Guro Haverstad Torgersen, Svelviksposten

Rana Blad

Øyvind Bratt fikk hederlig omtale under Svarte Natta-utdelingen for bildet “Isolert på sykehjem”.

Trønder-Avisa

Johan Arnt Nesgård vant tredjepremien i kategorien “Dagligliv i Norge” i  Årets Bilde-konkuirransen til Pressefotografenes Klubb med Endelig i sikkerhet.

Lofotposten 

“Lofotmesteren” vant prisen for årets video under Svarte Natta-utdelingen

Østlands-Posten

Inger Lene Omholt Steen vant NJ Vestfolds pris for årets reportasje/sak med «Linda (50) gikk fra døden til livet: – Jeg ofret maten for å få penger til å drikke»

Sandefjords Blad

Jan Roaldset vant NJ Vestfolds pris for årets avsløring med «Kommunalsjefen til rådmannen om Miriam Schei i 2017: «Jeg ville tatt tyren ved hornene og gnagd henne i stykker»

Tvedestrandsposten

Marianne Stene fikk hederlig omtale under utdelingen av Sørlandets pressepriser for sakene om tidligere Englegård Behandlingssenter i Tvedestrand.

Aust-Agder Blad

Hans Petter Bjerva fikk hederlig omtale under utdelingen av Sørlandets pressepriserf for foto fra bybrannen i Risør.

Bladet Vesterålen

Tor Johannes Jensen ble tildelt Hedersskarven, NJ Nords hederspris

Jærbladet

Hederlig omtale til Jorunn Erga Steinsland og Øyvind Ulland Sandsmark for det lovtomme rommet

Romerikes Blad

Aleksander Hømanberg vant «Åpen klasse» i Snus-prisen til NJ Akershus for rb.no’s trafikkstudio

Lisbeth Lund Andreassen i Snus-prisen til NJ Akershus for fotoserien av brystkreft-diagnosisterte Anne Kathrine Fløgstad som hun fulgte i et år.

Amedia videodesk

Andreplass i INMAs Global Media Awards i kategorien Best Use of Video med Sondres Maraton

IKKE-REDAKSJONELLE PRISER

Amedia Salg og Marked 

Andreplass i INMAs Global Media Awards i kategorien «Best Use of Data to Drive a Business Result» med Målgruppebyggeren

Andreplass i  i INMAs Global Media Awards i kategorien «Best Internal Data Dashboards and Reports» med Målgruppebyggeren 

Amedia Awards

Petter Jonassen, key account manager i Amedia Telemark ble kåret Årets selger i Amedia under Amedia Awards

Sissel Ødemotland Vigre fikk prisen for årets salgsleder. Hun er salgsdirektør i Amedia Nordsjø

Fredrik Newman , Stian Herland Strand, Frida Fjeldsbø Lundberg og May Fjeldstad Iversen i KAM-teamet Amedia Salg Bergen vant prisen som årets salgsteam.

Mirjam Storflor Kjæreng, leder i AdOps hos Amedia Salg og Marked, fikk utmerkelsen årets bidragsyter.

Marie Therese Kallum , Annette Sand og Monika Sveen i Amedia Innholdsbyrå vant prisen for Årets case med  «Nasjonalmuseet – kunsten kommer hjem»

Prisene for årets regionale selger gikk til: Det ble også delt ut priser for årets regionale selgere: Robin Storrusten (Amedia Salg og Marked), Stein Ole Jensen (Amedia Innholdsbyrå), Jannike Hansen (Amedia SMB), Silje Liland (Nordsjø), Petter Jonassen (Telemark/Agder), Kim Leon Sommer (Midt), Unni Nummedal Sveberg (Buskerud/Vestfold), Mats Jørgen Strand (Follo/Østfold), Sissel Sandvik (Haugalandet), Atle Kristensen (Nord), Fredrik Newman (Vest), Birgit J S Johansson (Romerike/Innlandet), Dag-Erik Thomassen (Trøndelag)

Amedia Innholdsbyrå

Gull i Native Advertising Awards kategori “Brand of the Year”

Gull i Native Advertising Awards kategori "Best Series of Sponsored Articles" med Kunsten kommer hjem for Nasjonalmuseet

Sølv i Native Advertising Awards kategori "Most Creative Native Advertising Campaign" med Bydelskonkurransen for Extra 

Amedia Innholdsbyrå vant prisen for Årets case i Amedia Awards med  “Nasjonalmuseet – kunsten kommer hjem”

Tredjeplass i INMAs Global Media Awards i kategorien Most Creative Use of Advertising Formats med Bydelskonkurransen for Extra

HR

Årets nykommer i Universums Professionals Survey i kategorien IT(IT/TEK)

Årets nykommer i Universums Professionals Survey i kategorien Økonomi (salg/kommersielt) 

Årets nykommer i Universums Professionals Survey i kategorien Humaniora (journalistikk).

Årets nykommer i Universums Student Servey i kategorien IT(It, utviklere mm) og Økonomi (salg, kommersielt mm)

Årets nykommer i Universums Student Servey i kategorien Økonomi (salg, kommersielt mm)

Årets nykommer i Universums Student Servey i kategorien Humaniora (journalistikk mm.)

Generasjonsprosjekt “Kampen om folks tid” ble hedret med bronse i åpen klasse på annonseforeningen ANFOs prisfest Magnet Awards 2022 - NM i employer branding.

Andre priser

MBLs pris for årets nyskaping gikk til NRK og 68 lokalaviser, der flere kom fra Amedia, for prosjektet Den store folkevandringen.

DIAR, Amedias kommesielle samarbeid med Aller,  vant kategorien Best Internal Data Dashboard and Reports i INMAs Global Media Awards med sitt selvutviklede målgruppeverktøy

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Akersgata 34
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER