Ny annonseplattform for lokalsamfunnet
– Med Vise tar vi tilbake lokalavisas rolle som den viktigste markedsplassen i sitt lokalsamfunn, sier konserndirektør Hilde Norddal og Anders Heli, direktør for annonseutvikling og betjening, i Amedia salg og marked. Foto: Ihne Pedersen / Amedia

Ny annonseplattform for lokalsamfunnet

22. august 2022

– Med Vise tar vi tilbake lokalavisas rolle som den viktigste markedsplassen i sitt lokalsamfunn, sier Hilde Norddal, konserndirektør for salg og marked i Amedia.

Amedia lanserer Vise, en ny selvbetjent annonseplattform som skal bli den viktigste markedsplassen for kjøp, salg og markedsføring lokalt. Med Vise er det enkelt å selv lage, bestille og gjennomføre en reklamekampanje i Amedias aviser. For så lite som 500 kroner kan bedriften, laget eller foreningen annonsere mot flere tusen mennesker i lokalmiljøet.

Utfordrer global konkurranse 

– Med Vise kan lokale bedrifter enkelt selv sette opp og annonsere for sine tilbud og tjenester på egenhånd. Vi skal vinne tilbake lokalavisas posisjon som den viktigste markedsplassen i sine lokalsamfunn, også digitalt. Dette vil bidra til å styrke finansieringen av lokalavisjournalistikken over hele landet, sier Hilde Norddal, konserndirektør salg og marked i Amedia.

Norddal peker på at Vise er en strategisk svært viktig tjeneste for Amedia-konsernet. Ifølge Medietilsynets økonomirapport i 2020 tapte mediene samlet nesten en halv milliard annonsekroner i 2019, mens anslag for Facebook og Google er at de økte sine inntekter med rundt en milliard kroner i samme periode.

– Plattformen er vårt svar på konkurransen fra de globale teknologiaktørene, som de siste årene har tatt store andeler av annonsekronene som tidligere ble brukt hos redaktørstyrte medier, sier Norddal. 

For Norges viktigste arbeidsgivere

Plattformen er særlig utviklet for  små og mellomstore bedrifter, som utgjør 150.000 bedrifter i Norge og har mellom en og ti ansatte. Vise skal svare på ønsker og behov som små og mellomstore bedrifter har for automatisert og selvbetjent annonsering.

– Små og mellomstore bedrifter er Norges største arbeidsgivere, og med Vise kan disse enklere nå kundene i sine områder. Jeg har selv testet plattformen, og det var både enkelt og effektivt å lage annonser med denne tjenesten, sier Norddal.  

En beta-versjon av Vise har vært testet i markedet siden høsten 2021. Nå rulles løsningen ut til alle Amedias lokalaviser, som utgjør mer enn 100 lokale posisjoner over hele landet. Via Amedias titler kan bedrifter nå over 1,7 millioner digitale lesere med gode og effektive annonser hver dag.

Resultatene fra testfasen har vært nyttige i arbeidet med å  ferdigstille Vise til nasjonal lansering.

– Tilbakemeldinger fra brukere viser at Vise allerede leverer gode resultater og skaper merverdi som en smart og brukervennlig markedsplass for hele landet, sier Anders Heli, direktør for annonseutvikling og betjening i Amedia. Han har ledet teamet som har utviklet Vise.

Enkel digital annonsebygger

Med Vise kreves ingen forkunnskaper innen markedsføring, annonsering eller grafiske ferdigheter for å sette opp en annonse. Med tre enkle steg velger du hvilke lokalaviser du ønsker å vise deg frem i, setter opp budsjett og periode, og laster opp tekst og bilder. Enten som en ferdig annonse, eller ved å bruke Vises egen annonsebygger.

– Budsjett, periode og hvilke aviser du vil annonsere i, avgjør hvor mange lesere som vil se annonsen din. Målet er at bedriften skal være godt synlig uansett om de bruker 500 eller 5.000 kroner, sier Heli.

– På Vise kan du bestille kampanjer hele døgnet og få de på lufta dagen etter. Så er det bare å sette seg ned med kaffekoppen å se hvordan kampanjen utvikler seg på antall visninger, klikk, osv. Akkurat som på andre plattformer som små bedrifter nå er blitt vant til å bruke, sier Heli.

Heli presiserer at Vise er starten på et større byggverk og at Amedia skal fortsette å videreutvikle plattformen basert på behov og nyvinninger i annonsemarkedet. 

– Vi ønsker hele tiden å forbedre plattformen og er allerede i gang med å utvikle ny funksjonalitet i Vise. Allerede til høsten vil vi komme med en oppdatering av kampanjerapporteringen som vil gi enda bedre informasjon om hvordan kampanjen din presterer, forteller Heli

Bli kjent med Vise her: www.vise.no/vis/annonsekjop 

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER