Ni bidrag fra Amedia til SKUP

Ni bidrag fra Amedia til SKUP

20. januar 2022

Til årets SKUP-pris har Amedias aviser meldt inn ni bidrag. Det er mange år siden deltakelsen fra avisene var så stor.

Ti av Amedias aviser har også vært involvert i et større prosjekt i regi av Landslaget for lokalaviser. I tillegg har Amedias partneravis Valdres sendt inn et bidrag. 

Positivt med flere bidrag
SKUP domineres av de store nasjonale og regionale mediene, med NRK som den største deltakeren. Til årets pris er det bare lokalaviser tilknyttet Amedia som har sendt inn selvstendige bidrag.

– I våre redaksjoner lages det mye god kritisk og undersøkende journalistikk. At våre aviser denne gangen er bedre representert med flere bidrag i konkurransen om SKUP-prisen, er gledelig, sier Amedias nyhetsdirektør Jostein Larsen Østring.

Han sier det er positivt at så mange av konsernets aviser denne gangen har valgt å prioritere arbeidet med melde seg på i konkurransen om den prestisjefylte SKUP-prisen. 

– Det er helt opp til våre aviser å selv vurdere og beslutte om de prioriterer å levere inn bidrag. Amedias holdning er at vi synes det er positivt hvis redaksjoner velger å melde seg på, sier han.


Etablert eget gravefond 

Amedia deler ut egne redaksjonelle priser, med beste undersøkende journalistikk som egen kategori. I fjor det var sendt inn hele 42 bidrag til kategorien. Fjorårets vinner ble Nordlys med «Hurtigrutens koronakrise». 

– Amedia har alltid vært opptatt av undersøkende journalistikk, og de siste årene vi styrket satsingen med mer kursing og etablering av et eget gravefond på tre millioner kroner der avisene kan søke om støtte til konkrete prosjekter, fortsetter Larsen Østring.

Han er stolt over bidragene og mener det finnes et enda større potensial for å få all den sterke journalistikken som foregår rundt om i Norge bedre representert i SKUP-sammenheng.

Flere av bidragene fra Amedias egen priskonkurranse er nå med å kjemper om SKUP-prisen som skal deles ut i 2. april. 

Påmeldte Amedia-aviser til SKUP-prisen 2022

  • Mudrersaken (Sandefjords Blad)
  • Charlotte-saken (Tønsberg Blad)
  • Dokumentjakt i skredgropa (Romerikes Blad)
  • Smitten som delte Bærum (Budstikka)
  • Dataangrepet på Østre Toten (Oppland Arbeiderblad)
  • SOS-signalene fra hjemmetjeneste (Oppland Arbeiderblad)
  • McDonald's-skandalen (Bergensavisen)
  • Kongen av Coop (Nettavisen)
  • Flyktningmidlene (Nettavisen, Ringerikes Blad og SUJO)
  • Hytteparadokset (Avisa Valdres - partneravis til Amedia)
  • Den store folkevandringa (NRK, LLA, SUJO og 68 lokalaviser - inkl. 10 Amedia-aviser)

 

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Akersgata 34
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER