29. april 2022
Lene Bjørck starter som forbrukermarkedsdirektør i landets største lokalaviskonsern 2. mai.
Bjørck kommer fra jobben som direktør for salgs og abonnement i TV 2. Hun har tidligere hatt ledende stillinger innen kommersiell utvikling, markedsføring og merkevarebygging i Sats, Get og Altibox.
I TV 2 har hun siden 2018 ledet et miljø med i overkant av 20 medarbeidere, hvor hun også har hatt ansvar for flere av TV 2s digitale hovedsatsinger. 47-åringen er master of science i markedsføring fra BI, og har faglærerutdanning i økonomifag.
– I Lene får vi en erfaren og strategisk leder som har skapt resultater i flere abonnementsbaserte virksomheter. Med ekspertise innen markedsføring og merkevarebygging, og erfaring med å utvikle digitale kundereiser, kommer hun til å styrke oss på flere områder som blir helt sentrale fremover. Dette er en stjernesignering for oss, sier konstituert konserndirektør for nyheter og abonnement René Svendsen.
– Amedia med Nettavisen og lokalavisenes dekning står sterkt og har en attraktiv posisjon i medie-Norge. Å samle kraften i dette, slik at enda flere oppdager og får glede av journalistikken, blir sentralt fremover. Dette blir spennende. Jeg ser frem til å bli kjent med folkene i Amedia, og til å ta fatt på oppgavene for å drive vekst og styrke markedsposisjonen ytterligere, sier Lene Bjørck.
Amedia er den største utgiveren av lokale medier i Norge. 1.100 redaksjonelle medarbeidere over hele landet bidrar til løpende nyhetsdekning i 84 lokalaviser, Nettavisen, Nationen, 11 lokale nettsteder og 3 fagtidsskrifter.
Amedia inngikk nylig en stor avtale med TV 2 om rettigheter til å sende norsk fotball, hockey og håndball fra og med sesongen 2023, og i seks år fremover.