«Frekk og freidig» design i Bergensavisen
Fra venstre: Vaktsjef Svein Rune Kjøllesdal, breakingjournalist Marthe Hjelmeland Losnedal, sjefredaktør Guro Valland og vaktsjef Emilie Gundersen. Foto: Arne Ristesund/BA

«Frekk og freidig» design i Bergensavisen

24. februar 2023

Bergensavisen er første avis i Amedia med designuttrykket «Frekk og freidig». Designet er ett av tre som alle aviser skal få muligheten til å velge mellom .

– Dette er et stort og etterlengtet løft for hele BA. Vi er allerede blitt veldig glade i Frekk og freidig, som passer godt med avisens tabloide profil, sier Guro Valland, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i BA.

Hun forteller at det selvsagt oppstår noen humper på veien som må løses raskt når et såpass stort rigg erstattes, men at de er blitt godt ivaretatt og inkludert i prosessen. Blant annet har de en egen chat med utviklerne i Amedia.

– Alle spørsmål og innspill blir raskt besvart og, ikke minst, understøttet av testing og innsikt. Det gjør at vi kjenner oss tryggere på valgene som er blitt gjort, samtidig som utviklerne er åpne for å teste nye hypoteser om alt fra brukervennlighet til fargevalg. Vi setter pris på at det er muligheter for individuelle tilpasninger selv om det er en satt mal, sier Valland.

BA design

Pilotprosjektet med BA er en del av et større arbeid for å øke visuelt mangfold på avisene i Amedia. Alle aviser vil få mulighet til å velge mellom tre ulike uttrykk som har arbeidstitlene «Frekk og freidig», «Ryddig og rolig» og «Trygg og tradisjonell». Ambisjonen er at alle avisene får nytt uttrykk i løpet av 2023.

UX-designer og fagleder design i Amedia Utvikling, Linda Haugen, understreker at formålet med dette designløftet er å bidra til det norske mediemangfoldet.

– Vi skal sammen med avisene bidra til enda mer attraktive og friksjonsfrie nettaviser, som har et mer variert uttrykk. Vi har bygget et designsystem som huser de tre nye designretninger for å levere enda bedre brukeropplevelser og ikke minst sikre god universell utforming, sier Haugen.

Fremover vil flere pilotaviser bli med for å teste det nye designet før det blir klart til en større utrulling.

– Vi gleder oss masse til å se avisene i ny drakt og understreker igjen at nettavisene er i kontinuerlig utvikling, sier Haugen

Hvilket design den enkelte avis vil ta i bruk avgjøres lokalt i samråd mellom avisens styre og daglige ledelse.

Alle de tre nye uttrykkene tar opp i seg ulike avisdesigntradisjoner:

  • Tabloidtradisjonen beskrives som «Frekk og freidig».
  • «Ryddig og rolig» representerer et digitalt og moderne uttrykk.
  • Det mest klassiske og tradisjonelle avisdesignet «Trygg og tradisjonell».
Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER