
Danmarks største medieallianse
Amedia og Berlingske Media inngår en ny, historisk avtale med JFM og lanserer Danmarks største medieallianse. Dette vil styrke redaktørstyrte medier lokalt og nasjonalt.
Samarbeidsavtalen innebærer krysseierskap og flere gjensidige avtaler mellom Amedia, det danske mediekonsernet Berlingske Media - som eies av Amedia - og JFM, som er Danmarks nest største private mediekonsern med en rekke lokale og regionale medier.
Styrker frie og uavhengige medier
Samarbeidet skal styrke dansk journalistikk gjennom bærekraftige forretningsmodeller, slik at uavhengige medier kan fortsette å fylle sin demokratiske rolle og levere kvalitetsnyheter tett på folks liv. Konkurransen fra de globale tech-gigantene er hard. Den eneste løsningen er å utvikle teknologi og kommersielle løsninger på tvers av mediehus.
Med avtalen får Amedia, som kjøpte Berlingske Media i fjor, et bredere fotfeste i den danske medieverdenen og styrker sin posisjon som en stor, skandinavisk aktør.
– Den historiske samarbeidsavtalen mellom JFM og Berlingske Media er et naturlig neste skritt for å styrke frie og uavhengige medier i våre små, men viktige skandinaviske land. Å utvikle felles teknologi og kommersielle løsninger er det beste svaret på globale tech-giganters dominans. Målet er å sikre en gyllen fremtid for Danmarks redaktørstyrte medier, sier Anders Opdahl, konsernsjef for Amedia.
JFM er Danmarks nest største private mediekonsern med aktiviteter i Jylland, på Fyn og andre steder i landet. Konsernet utgir en rekke lokale dagblader, ukeaviser, driver radiostasjoner og kommersielle forretninger.
Dette matcher Berlingske Medias kjente nasjonale nyhetsmedier som Berlingske, B.T. og Weekendavisen.
Begge mediekonsernene er hver for seg i kontakt med omtrent 2,5 millioner dansker hver måned, noe som avspeiler samarbeidets gjennomslagskraft.
JFM er eid av Fynske Medier, Den Sydvestjyske Venstrepresse og Jyske Medier. Med avtalen blir Amedia ny aksjonær med 30 prosent eierskap. Dette motsvares av at JFM overtar 30 prosent av aksjene i Berlingske Media.
Samarbeidet bygger på at felles eierskap, teknologi og ambisjoner skal gi økt digital styrke og et bedre tilbud til lesere og annonsører.
Vil utvikle nytt produkt
JFMs tilstedeværelse og dype forståelse av det danske lokale og regionale markedet, kombinert med Berlingske Medias sterke nasjonale posisjoner og Amedias unike erfaring og digitale plattformer, gjør det mulig å sikre fremtidsrettede og bærekraftige mediehus.
Berlingske Media og JFM kommer til å utveksle redaksjonelt innhold og inngå i et tettere samarbeid. Begge mediehusene har samtidig høye forventninger til å utvikle en dansk versjon av Amedias digitale abonnementsprodukt +Alt. Det vil kunne gi abonnenter et helt nytt produkt, med tilgang til journalistikk fra både JFMs aviser, Berlingske og andre nyhetsmedier.
Målet er i fellesskap å skape en robust plattform for fremtidig vekst og innovasjon, som sikrer en sterk og uavhengig presse i Danmark.
Paradigmeskifte for dansk lokaljournalistikk
Avtalen representerer et paradigmeskifte for dansk lokaljournalistikk, da den løser et grunnleggende problem: Lokale mediehus er hver for seg for små til å skape den teknologiske infrastrukturen, som i dag er en forutsetning for suksess.
– Sammen med Amedia og Berlingske Media vil JFM nå rykke helt i front internasjonalt. Det betyr at vi i høyere grad kan fokusere på den lokale tilstedeværelsen og den lokale journalistikken, sier Espen Egil Hansen, styreleder i JFM.
Felles utvikling
JFM vil, i likhet med Berlingske Media, ta i bruk Amedias gjennomprøvde digitale plattform og IT-infrastruktur. Sammen vil de tre mediehusene ha ressurser til å kunne videreutvikle teknologiske løsninger i verdensklasse, som kan brukes i både Norge og Danmark.
For å levere et effektivt og troverdig alternativ til tech-gigantenes dominans i det digitale annonsemarkedet, vil JFM og Berlingske Media også utvikle STEP Network til en ledende dansk aktør.
Stor gevinst:
– Bak beslutningen ligger en lengre strategisk prosess hvor vi har vurdert flere mulige samarbeidspartnere. Tre sentrale behov har vært avgjørende: å sikre nasjonal verdi i JFMs digitale pakke, oppnå kostnadssynergier og å etablere et sterkt digitalt annonsesamarbeid. Med Amedia er alle tre mål oppfylt – på en måte som respekterer JFMs identitet og styrker vår uavhengige posisjon i markedet. Samtidig ser vi det som en stor gevinst å få deleierskap i Berlingske Media, som står bak noen av de beste nyhetsproduktene i Danmark. Deres evne til å forstå marked og målgrupper, og levere innhold med høy verdi er imponerende og helt i tråd med våre ambisjoner, sier Jesper Rosener, administrerende direktør i JFM.
– Jeg er overbevist om at vi kan utvikle fantastiske redaksjonelle produkter til markedet, og at vi med JFM får en partner som deler vårt publisistiske verdigrunnlag. Samarbeidet gir oss større rekkevidde, bedre drift og økte muligheter for å investere i kvalitetsjournalistikk, sier Anders Krab-Johansen, konsernsjef i Berlingske Media.
Det planlagte samarbeidet knyttet til STEP Network skjer under forutsetning av godkjennelse fra danske konkurransemyndigheter.
FAKTAINFORMASJON
Om Amedia
- Amedia er et stiftelsesseid og upolitisk mediekonsern med sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier med 107 aviser og samarbeider med 21 partneraviser. Konsernet eier Berlingske Media i Danmark (Berlingske, B.T., Weekendavisen, Euroinvestor) og er medeier i 80 titler i Sverige gjennom Bonnier News Local.
- Med over 1.500 redaksjonelle medarbeidere og cirka 2.400 ansatte totalt, leverer Amedia nyheter, debatt og informasjon til rundt 2 millioner daglige lesere i Norge og mer enn 1 million dansker. Konsernet hadde i 2024 en omsetning på 4 milliarder NOK og et EBITDA på 390 millioner NOK.
- Amedia har 806 000 abonnenter i Norge (hvorav 586 000 er digitale) og 148 000 i Danmark (82 000 er digitale). Det omfattende +Alt-abonnementet samler tilgang til mer enn 100 aviser og brukes av 433 000 abonnenter. Nesten 90 prosent av kundene leser digitalt, og over 70 prosent er rene digitale abonnenter.
- Målet er å styrke demokratiet gjennom uavhengig, kritisk og faktasjekket journalistikk, og konsernets overskudd reinvesteres i mediene. Verdigrunnlaget bygger på ytringsfrihet, pressefrihet og forsvar for medienes uavhengige rolle.
- Amedia understreker behovet for tettere nordisk samarbeid for å møte global konkurranse, digitale skifter i medieforbruk og for å opprettholde medienes rolle i samfunnet.
Om JFM
- JFM (Jysk Fynske Medier) er Danmarks nest største privateide mediekonsern og dekker hele landet. JFM har kontakt med over 2,8 millioner dansker hver uke. Omsetningen er på godt 1,8 milliarder DKK, og det er cirka 1.400 medarbeidere med arbeidssteder fra Holstebro til København. I tillegg har de en stor distribusjonsvirksomhet.
- De digitale utgavene til JFMs aviser besøkes hver uke av mer enn 1,3 millioner brukere. Konsernets 15 dagsaviser og 40 ukeaviser spredt over hele landet har rundt 1,2 millioner ukentlige lesere. Avisen Danmark har rundt 390.000 lesere hver uke.
- JFM driver fire kommersielle radiostasjoner: Classic FM, Skala FM, VLR og Radio Viborg, samt en rekke digitale musikkanaler på DAB, app og web. De har til sammen over 670 000 ukentlige lyttere.
- JFM er hovedeier av den nasjonale Radio IIII, og kanalens podkaster ble i 2024 strømmet 13,4 millioner ganger. I tillegg hadde kanalen i 2024 i gjennomsnitt over 210 000 ukentlige lyttere på "flow" (direktesendinger).
- Danmarks største dealsites Sweetdeal, deal.dk og SPOTdeal er deleid av JFM, og konsernet driver ytterligere aktiviteter som markedsplassen Gul&Gratis.
- Datterselskapet kommunikasjonskollektivet STEP A/S med The Unicorn og STEP Network er blant Danmarks største og ledende innen data.
- JFM er medeier i det største danske distribusjonsselskapet Dao og har i tillegg egne distribusjonsselskaper. JFM eier også to rotasjonstrykkerier.
Om Berlingske Media
- Berlingske Media er et ledende dansk mediekonsern, som driver fire medier, Berlingske (som er Danmarks eldste avis), tabloidnettstedet B.T., ukeavisen Weekendavisen og den digitale finansavisen Euroinvestor.dk.
- De fire mediene har over 300 redaksjonelle medarbeidere som gir over én million lesere nasjonale nyheter hver eneste dag.
- Berlingske Media har sitt hovedsete i København, har totalt i underkant av 500 medarbeidere, og omsatte i 2024 for 980 millioner norske kroner.
- Det tradisjonsrike og borgerlige mediehuset ble i 2024 kjøpt av norske Amedia, fra det belgiske selskapet DPG.
- Berlingske Media er medeier i det største danske distribusjonsselskapet Dao, og ejer 25 prosent av Bornholms Tidende.
Danner Danmarks største mediealliance (dansk).pdf
Forms Denmark´s largest media alliance (english).pdf