Bydelsavisene i Bergen girer opp for vekst
Bydelsavisene i Bergen brenner for den nære journalistikken. Med ny nettavis har redaktørene store ambisjoner for fremtiden. Fra venstre: Ståle Melhus i Fanaposten, Mette L. Skulstad i Sydvesten og Thomas Gangstøe i Åsane Tidende. Foto: Arne Ristesund, BA

Bydelsavisene i Bergen girer opp for vekst

28. april 2023

Åsane Tidende, Sydvesten og Fanaposten er over på Amedia-plattformen og har fått nye nettsider. Nå skal de kapre lesere i sine hyperlokale markeder.

– Det å bli en del av det digitale rigget til Amedia gir oss enorme muligheter. Det har også gitt redaksjonen en virkelig boost, sier Thomas Gangstøe. 

Redaktøren i Åsane Tidende har kriblet etter å komme i gang. Den siste tiden har de flyttet alt av systemer og tjenester over på Amedia-plattformen.

– I sum vil vi bli en langt viktigere kanal for de 43.000 menneskene som bor og jobber i vår flotte bydel, og for borteboende åsabuer, sier Gangstøe. 

 

Ultralokale aviser

Åsane Tidende, Sydvesten og Fanaposten når ut til rundt 70.000 husstander. De tre bydelsavisene ble kjøpt av Amedia i fjor.

– Dette er den største revolusjonen for Sydvesten siden den startet opp i 1994. Fra å være liten og «alene» har vi nå landets største lokalaviskonsern i ryggen. Det gir oss muligheter vi aldri har hatt før, sier redaktør Mette L. Skulstad.

Sydvesten dekker bydelene Laksevåg og Fyllingsdalen i Bergen. Ultralokale nyheter, kombinert med nye digitale verktøy, gir Skulstad stor fart.

– Vi ønsker å bli enda mer viktig for folkene som bor i bydelene våre. Målet er å øke antall abonnenter med 30 prosent, sier hun.

 

Digitaliserer for vekst

Ståle Melhus i Fanaposten leder den største av de tre bydelsavisene. Han er full av fremtidsoptimisme nå som Fanaposten utvikler og moderniserer seg.

– Det nære og lokale blir stadig viktigere i et mediebilde der verden kommer tettere på oss. Det så vi tydelig under pandemien. Derfor tror jeg vår posisjon som bydelsavis er viktig, og at vi går en lys og spennende fremtid i møte, sier han.

– Vi tror vi kan klare å passere 5.000 abonnenter de neste årene, legger han til.

 

Posisjonerer seg i Bergen

Med bydelsavisene befester Amedia posisjonen sin i Bergen. Mediekonsernet er også majoritetseier i Bergensavisen (BA).

– Det ligger en stor styrke å få de tre bydelsavisene over på det samme digitale rigget som det BA er på. Ved hjelp av stoffutveksling kan vi dele journalistikken begge veier og vi kan samarbeide der det er naturlig, sier Guro Valland. 

Hun er ansvarlig redaktør og daglig leder i BA, og nå også styreleder i de tre bydelsavisene. 

– Jeg synes det er skikkelig motiverende og meningsfullt å få lov til å tenke stort sammen med bydelsavisene. Summen av våre fire aviser er et virkelig løft for lokaljournalistikken i Bergen, sier Valland. 

Redaktør Melhus i Fanaposten ser frem til veien videre. 

– Samarbeidet med BA og de andre bydelsavisene bør kunne bidra til at flere får øynene opp for all den gode journalistikken som lages i bydelene, sier han.

 

 

 

Bydelsavisene i Bergen

Fanaposten ble grunnlagt i 1978. Fanaposten er lokalavis for bydelene Fana og Ytrebygda i søndre del av Bergen kommune. Opplaget var på 3591 i 2. halvår 2022, viser tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).

Åsane Tidende ble grunnlagt i 1993. Åsane Tidende er lokalavis for bydelen Åsane i nordre del av Bergen kommune. Opplaget var på 1367 i 2. halvår 2022.

Sydvesten ble grunnlagt i 1994. Sydvesten dekker bydelene Laksevåg og Fyllingsdalen i Bergen kommune. Opplaget var på 978 i 2. halvår 2022.

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Akersgata 34
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER