Ingrid Skogrand og Morten Nilsen er ansatt som konserndirektører med ansvar for Amedias mediehus.
Ingrid Skogrand kommer fra rollen som konserndirektør for utgivervirksomhet i Aller Media. Morten Nilsen har vært konstituert i sin rolle siden mars, og kom fra stillingen som direktør for mediehus i Amedia.
Kontinuitet og fornyelse
Amedia er, med over 100 avistitler, Norges største utgiver av redaktørstyrte medier.
– Dette er to stjernesigneringer som er viktig for å lykkes i oppdraget med å videreutvikle vår nummer én-posisjon på lokalt innhold i hele Norge, og samtidig lykkes med å utvikle Amedia til en enda sterkere landsdekkende aktør i det nasjonale medielandskapet. Med ansettelsen av Skogrand og Nilsen sørger vi for både solid kontinuitet og fornyelse i konsernledelsen, sier konsernsjef Anders Opdahl.
Opdahl fremhever Skogrands og Nilsens sterke egenskaper som endringsledere.
– Både Skogrand og Nilsen har solid ledererfaring fra komplekse virksomheter. Begge to har vist at de kan lede gjennom andre og skape entusiasme for videre utvikling. De forstår norske redaktørstyrte mediers publisistiske og kommersielle virksomhet, har sterk digital forståelse og en strategisk tilnærming til de utfordringene vi står overfor. Samtidig er jeg er helt trygg på at de vil være tett på det operative og levere sterkt på gjennomføringsevne, sier Opdahl.
Brenner for redaksjonelt innhold
Skogrand kommer fra stillingen som konserndirektør for utgivelser i Aller Media og har hatt ansvar for alle ukepresse- og magasintitlene i mediekonsernet.
– Ingrid Skogrand har sterke lederegenskaper, bred ledererfaring fra mediebransjen og har levert imponerende kommersielle resultater som følge av endring. I sin rolle i Aller har hun ledet flere større endringsprosesser, blant annet knyttet til innføring av digital brukerbetaling for styrket abonnementsutvikling. Hun har vist gode evne til å tenke nytt, få folk med seg og brenner for godt redaksjonelt innhold, sier Opdahl.
Ingrid Skogrand startet sin karriere i Aller som journalist i 2007, og har blant annet vært ansvarlig redaktør for KK.
– Jeg gleder meg veldig til å jobbe i landets største utgiver av redaktørstyrte medier. Amedias sterke portefølje av region- og lokalaviser spiller en svært viktig rolle i demokratiet, og sammen med de nasjonale posisjonene i Nettavisen og Nationen er både bredden og dekningen helt unik. Det blir kjempespennende å ta fatt, sier Ingrid Skogrand.
Skogrand legger til at hun med stor interesse har fulgt Amedias utvikling fra utsiden.
– Veksten i abonnenter på +Alt-produktet er skikkelig imponerende. Først og fremst sier det noe om hvordan avistitlene treffer lesere og brukere landet rundt. Jeg gleder meg til å bidra til at Amedia utvikler sin digitale posisjon ytterligere både lokalt og landsdekkende - en forutsetning for å styrke finansieringen av all den viktige og gode journalistikken, sier Skogrand.
Skogrand går også i høst inn som styreleder for mediekonsernet Tun Media med mediehuset Nationen, og Mediehuset Nettavisen. Dermed trer henholdsvis John Kvadsheim og Are Stokstad ut som styreledere.
Ingrid Skogrand tiltrer 1. september
Utviklingskraft og stødig ledelse
Morten Nilsen har vært konstituert i sin rolle siden mars, og kom fra stillingen som direktør for mediehus i Amedia.
– Morten Nilsen er blant av dem som kan absolutt mest om driften av våre mediehus og vårt finmaskede nett av lokalaviser. Jeg er glad for at han har takket ja til å bli en permanent del av konsernets ledelse. Med sin erfaring og kunnskap vil han fortsette å bidra med viktig utviklingskraft og stødig ledelse som konserndirektør for vår kjernevirksomhet som skapes gjennom lokale krefter i hele landet, sier konsernsjef Anders Opdahl.
– For meg er det fantastisk spennende og få fortsette å jobbe for og med aviser over hele Norge, som spiller en helt unik rolle i folks liv, i lokalsamfunnet og i demokratiet. Jeg er både stolt og ydmyk over å ha fått denne oppgaven i Amedia. Med mer enn 100 avistitler er vi landets største utgiver av redaktørstyrte medier, sier Morten Nilsen.
Han trekker særlig frem Amedias dyktige medarbeidere i byer, tettsteder og bygdesamfunn sørger hver eneste dag for at mer enn to millioner nordmenn blir løpende oppdatert med nyheter, debatt og underholdning.
- Gjennom å utnytte nettverkseffekter av fellesskapet og satsinger skal vi forsterke posisjonen til hver enkelt avis og ta ut potensialet i hvert enkelt marked, avslutter han.
Morten Nilsen tiltrer 1. juli.
Fakta om Ingrid Skogrand
Ingrid Skogrand er opprinnelig fra Reinsvoll på Toten. Hun har vært konserndirektør for Publishing i Aller Media siden 2017. Tidligere har hun jobbet som journalist og hatt ulike lederroller i mediedivisjonen, som reportasjeleder og ansvarlig redaktør. Hun har vært styreleder for flere datterselskaper, blant annet konsernets innovasjonshub Aller X. Skogrand har MBA fra Norges handelshøyskole og cand.mag-grad fra Universitetet i Oslo i fagene statsvitenskap, nordisk og litteraturvitenskap.
Fakta om Morten Nilsen
Morten Nilsen er opprinnelig fra Hamar. Han ble ansatt i Amedia i 2015, og har siden da jobbet med selskapets mediehus i ulike lederroller. Før han gikk inn i konsernledelsen tidligere i år, var han direktør for mediehus med et særskilt ansvar for Amedias storbyaviser. Morten Nilsen har blant annet bakgrunn fra Berner-gruppen og Dagbladet, og har vært direktør for strategi og forretningsutvikling i NOVA Spektrum. I tillegg har han lang erfaring som konsulent, blant annet i Deloitte. Nilsen er utdannet siviløkonom ved Norges handelshøyskole i Bergen.
Telefon 22 00 90 00
Org nr. 917 127 328
Besøksadresse
Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo
Fakturaadresse
(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER