Blir analysedirektør i Amedia
– Det er en egen nerve i mediebransjen som jeg liker godt, og som jeg ser frem til å oppleve i Amedia, ser Marie B. Willumsen. Konserndirektør for data og teknologi, Håvard Solheim, er svært tilfreds med ansettelsen. (Foto: Ihne Pedersen / Amedia)

Blir analysedirektør i Amedia

15. oktober 2024

Marie B. Willumsen (39) er ansatt som analysedirektør i Amedia. Hun kommer fra stillingen som leder for innsikt og analyse i Digital Norway. Willumsen har lang erfaring fra mediebransjen, senest som leder for produkt og teknologi innen digital annonse i Polaris Media.

– Jeg ser frem til å vende tilbake til mediebransjen og bidra til det viktige samfunnsoppdraget som norske mediehus har. Jeg har alltid vært opptatt av å jobbe innsiktsbasert, og i denne rollen får jeg mulighet til å jobbe både for og med noe jeg brenner for. Amedia har et sterkt analysemiljø, og jeg gleder meg til å bli kjent med dyktige kolleger og videreutvikle innsikt- og analysearbeidet sammen med dem, sier Willumsen.

Marie B. Willumsen har de siste to årene jobbet i Digital Norway, en non-profit aktør som bidrar til digitalisering av norsk næringsliv. Før dette har hun 10 års erfaring fra Polaris Media og Schibsted i ulike lederroller. Hun er utdannet sivilingeniør innen industriell økonomi og teknologiledelse i Trondheim. Etter noen år som konsulent fristet mediebransjen.

– Det er en egen nerve i mediebransjen som jeg liker godt, og som jeg ser frem til å oppleve i Amedia. Jeg har mye erfaring fra annonsesiden, og ser nå frem til å jobbe bredere på tvers av fag- og forretningsområder, forteller Willumsen.

I Amedia får hun det overordnede ansvaret for analysedisipliner på tvers av konsernets forretningsenheter. Hun etterfølger Gustaf Eriksson som nå er konserndirektør for abonnement, og Igor Pipkin som har sluttet i Amedia.

Håvard Solheim, konserndirektør for data og teknologi, er svært tilfreds med ansettelsen av Willumsen.

– Vår modell som konsernfellesskap er å løse problemer én gang for alle avisene våre. For å kunne bistå dem på en slagkraftig måte, trenger vi robuste fagmiljøer. Vi har gode erfaringer i Amedia med å jobbe i tverrfaglige team med kompetanse organisert på tvers av forretningsenheter, og styrker nå ytterligere det analytiske fagmiljøet gjennom å samle flere analysedisipliner. Marie er svært godt egnet til å drive dette arbeidet videre, sier Håvard Solheim

– Marie har imponert meg. Hun er nysgjerrig på nye teknologiske muligheter, glad i data, og er en svært god leder. Sammen med kompetente kolleger vil hun bidra til at vi videreutvikler miljøet vårt for fremtiden. Hennes bakgrunn gjør henne godt egnet til å jobbe i en så kompleks og desentralisert organisasjon som Amedia. Jeg gleder meg til hun starter, sier Solheim.

Marie B. Willumsen tiltrer stillingen som analysedirektør i Amedia innen 1. januar.

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER