Skip to main content
Blir analysedirektør i Amedia
– Det er en egen nerve i mediebransjen som jeg liker godt, og som jeg ser frem til å oppleve i Amedia, ser Marie B. Willumsen. Konserndirektør for data og teknologi, Håvard Solheim, er svært tilfreds med ansettelsen. (Foto: Ihne Pedersen / Amedia)

Blir analysedirektør i Amedia

15. oktober 2024

Marie B. Willumsen (39) er ansatt som analysedirektør i Amedia. Hun kommer fra stillingen som leder for innsikt og analyse i Digital Norway. Willumsen har lang erfaring fra mediebransjen, senest som leder for produkt og teknologi innen digital annonse i Polaris Media.

– Jeg ser frem til å vende tilbake til mediebransjen og bidra til det viktige samfunnsoppdraget som norske mediehus har. Jeg har alltid vært opptatt av å jobbe innsiktsbasert, og i denne rollen får jeg mulighet til å jobbe både for og med noe jeg brenner for. Amedia har et sterkt analysemiljø, og jeg gleder meg til å bli kjent med dyktige kolleger og videreutvikle innsikt- og analysearbeidet sammen med dem, sier Willumsen.

Marie B. Willumsen har de siste to årene jobbet i Digital Norway, en non-profit aktør som bidrar til digitalisering av norsk næringsliv. Før dette har hun 10 års erfaring fra Polaris Media og Schibsted i ulike lederroller. Hun er utdannet sivilingeniør innen industriell økonomi og teknologiledelse i Trondheim. Etter noen år som konsulent fristet mediebransjen.

– Det er en egen nerve i mediebransjen som jeg liker godt, og som jeg ser frem til å oppleve i Amedia. Jeg har mye erfaring fra annonsesiden, og ser nå frem til å jobbe bredere på tvers av fag- og forretningsområder, forteller Willumsen.

I Amedia får hun det overordnede ansvaret for analysedisipliner på tvers av konsernets forretningsenheter. Hun etterfølger Gustaf Eriksson som nå er konserndirektør for abonnement, og Igor Pipkin som har sluttet i Amedia.

Håvard Solheim, konserndirektør for data og teknologi, er svært tilfreds med ansettelsen av Willumsen.

– Vår modell som konsernfellesskap er å løse problemer én gang for alle avisene våre. For å kunne bistå dem på en slagkraftig måte, trenger vi robuste fagmiljøer. Vi har gode erfaringer i Amedia med å jobbe i tverrfaglige team med kompetanse organisert på tvers av forretningsenheter, og styrker nå ytterligere det analytiske fagmiljøet gjennom å samle flere analysedisipliner. Marie er svært godt egnet til å drive dette arbeidet videre, sier Håvard Solheim

– Marie har imponert meg. Hun er nysgjerrig på nye teknologiske muligheter, glad i data, og er en svært god leder. Sammen med kompetente kolleger vil hun bidra til at vi videreutvikler miljøet vårt for fremtiden. Hennes bakgrunn gjør henne godt egnet til å jobbe i en så kompleks og desentralisert organisasjon som Amedia. Jeg gleder meg til hun starter, sier Solheim.

Marie B. Willumsen tiltrer stillingen som analysedirektør i Amedia innen 1. januar.