14. april 2025
Amedias løsning for personalisert innhold i avisene vant førsteprisen i kategorien "Best innovative digital product" i Digital Media Awards Europe 2025 i regi av WAN-IFRA. – Dette gir stor motivasjon til å jobbe videre med å skape digitale nyhetsprodukter i verdensklasse, sier Amedias nyhetsdirektør, Markus Rask Jensen.
Den europeiske prisen innebærer at Amedia løsning for personalisering går videre til verdensfinalen i Krakow i mai.
“Et godt eksempel på hvordan utgivere må tilpasse og prioritere innhold, kommersielle tilbud og abonnementsstrategier for å imøtekomme hver enkelt brukers behov. Disse resultatene viser tydelig effekten av å optimalisere brukeropplevelsen,” skriver juryen i sin begrunnelse.
– Kampen om folks tid er nådeløs. Skal vi lykkes, er vi avhengige av innovativ og offensiv produktutvikling for å treffe de riktige brukerne med det riktige innholdet. Et av våre mest effektive verktøy i den kampen, er personalisering - som gir våre aviser muligheten til å nå frem med viktig og engasjerende journalistikk, selv i konkurranse med kraftfulle algoritmer levert fra verdens teknologigiganter, sier nyhetsdirektør Markus Rask Jensen.
– Jeg er oppriktig stolt på vegne av alle som har bidratt til å utvikle disse funksjonene. I Amedia har vi løst personalisering på en måte som ikke undergraver journalistikkens vesentlighet, men tvert imot hjelper redaktører og journalister med å løse kritiske utfordringer i en tidsalder hvor digital distribusjon er ekstremt komplisert, sier han.