Nyheter / Amedias aviser med søkelys mot unges psykiske helse
Amedias aviser med søkelys mot unges psykiske helse
Christian Thu, salgsdirektør i Amedia, mener at det er viktig å bidra til oppmerksomhet om Mental Helse Ungdoms viktige arbeid. Foto: Ihne Pedersen.

Amedias aviser med søkelys mot unges psykiske helse

10. oktober 2022

I forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober har Amedia bidratt med gratis annonsering for Mental Helse Ungdoms nye kampanje. 

70 av Amedias aviser har publisert en kampanje som løfter viktigheten av  ungdoms mentale helse i forbindelse med Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober. 

Mental Helse Ungdom jobber for at alle barn og unge i Norge skal ha en best mulig psykisk helse gjennom økt åpenhet om psykisk helse, forebygging av psykiske plager og et bedre psykisk helsetilbud.

Mental helse på lokal dagsorden
Kampanjen er et vinnerbidrag fra Gulltusjen-konkurransen tidligere i år, som arrangeres av Amedia Salg og Marked.

– Mental Helse Ungdom har et spesielt viktig og aktuelt budskap med denne kampanjen, så da vi i Amedia ble kontaktet om å bidra med annonseplass syntes vi det var en god mulighet og i tråd med vårt samfunnsansvar. Vi har i dialog med våre regioner og aviser bidratt med gratis annonsering i de fleste av våre lokalaviser, slik at Mental Helse Ungdom kan nå ut med sitt budskap Norge rundt, sier Christian Thu, salgsdirektør i Amedia. 

Mental helse kampanjeKampanjen setter unges psykiske helse på dagsorden, og problematiserer at ventetiden for barn og unge som trenger hjelp kan være lang. 

– Denne annonsen når lesere over hele landet, og vi tror at den vil skape oppmerksomhet og effekt. Vi mener at det er viktig at Mental Helse blir hørt og sett. I tillegg er kvaliteten på dette kreative arbeidet rett og slett glimrende, sier Thu. 

Bidrar til en viktig sak

Line Toft er leder for Innsamling og Marked i Mental Helse Ungdom og var blant jurydeltakerne i Gulltusjen. Hun sier i en artikkel skrevet av Kreativt forum:

– Bidraget fra Sindre og Erlend i Pol traff meg rett i hjertet. Det er dessverre en så altfor korrekt beskrivelse av hvordan mange barn og unge blir møtt av hjelpeapparatet i dag. Vi i Mental Helse Ungdom er så takknemlige for at Pol og Amedia stiller opp og kjører ut dette budskapet gratis. Vi tror og håper at denne annonsen vil være en skikkelig tankevekker, for vi trenger at mange flere der ute er stemmene til de som ikke blir hørt.

Hos Pol har hele byrået involvert seg i prosjektet, og bidratt med mye tid og krefter til utvikling av idé, formgiving, korrekturlesing og oversettelse av annonsen til 13 ulike dialekter og språk.

Annonsen er basert på en idé fra POL-teamet Sindre Holmedal Johnstad og Erlend Løfald, som vant Gulltusjen-konkurransen i regi av Amedia Salg og Marked.

– Den jobben Mental Helse Ungdom gjør er livsviktig, og da er det på sin plass at vi bidrar med det lille vi kan. Det er alt for mange unge i dag som føler seg forlatt og oversett, selv etter at de har bedt om hjelp. Sånn skal det ikke være. Så om dette kan bidra bare ett gram, blir vi fornøyde, forteller kreatørteamet hos Pol.

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Akersgata 34
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

Postboks 4458 Vika
8608 Mo i Rana