Amedia setter ny ledergruppe
Anders Opdahl, konsernsjef i Amedia. Foto: Ihne Pedersen/ Amedia

Amedia setter ny ledergruppe

11. februar 2025

Amedia endrer konsernledelsen for å styrke posisjonen som ledende nordisk mediekonsern. 

Den nye ledermodellen er utformet for å møte kravene i et medielandskap i rask endring, preget av skarp global konkurranse og fundamentale digitale skift, og reflekterer at Amedia nå er sterkt representert i hele Skandinavia.

– Amedia har på få år gått fra å være Norges største utgiver av redaktørstyrte medier til å bli et ledende mediekonsern i Norden. Med vår tilstedeværelse i Norge, Sverige og Danmark har denne veksten skapt behov for en ny, mer integrert lederstruktur. Derfor gjøres disse organisatoriske endringene nå, i tråd med vår strategi “Sterkere sammen”, sier konsernsjef Anders Opdahl, og legger til: 

– Organiseringen sikrer eksplisitt og sterkere nærhet til avisene våre. Formålet er å levere enda skarpere på vårt oppdrag, som er å sikre et levende demokrati med uavhengig journalistikk, i alle samfunn der våre aviser er representert. 

Styrker Amedias kommersielle virksomhet

For å sikre en fortsatt sterk utvikling av konsernets kommersielle virksomhet, samles nå den norske virksomheten for annonse og abonnement i en felles linje, under ledelse av Gisle Torheim, i rollen som Chief Financial Officer og Chief Operating Officer (CFO/COO). 

– Å sørge for en fortsatt god utvikling i våre to viktige forretningsområder, annonse og abonnement, er helt avgjørende for å sikre sterk digital vekst og dermed en bærekraftig finansiering av den viktige journalistikken fra våre mediehus, sier Torheim, som nå har overordnet ansvar for områdene finans, strategi og kommersiell drift og trykk.

Han understreker at Amedia allerede har lyktes svært godt på disse forretningsområdene de siste årene, men potensialet er enda større og derfor gjøres denne organisatoriske endringen.

– Sammen med direktør for Amedia Annonse, Hilde Norddal, og direktør for Amedia Abonnement, Gustaf Eriksson, bygger vi samlet en enda sterkere kommersiell motor som skal løfte Amedia videre som medieselskap. Jeg ser virkelig frem til å kunne bidra til dette, sammen med dem og deres flinke folk, sier Torheim.  

Kraftsamler innhold, produkt og teknologi 

Mandag 10. februar ble det kjent at Alexandra Beverfjord tiltrer rollen som Chief Product Officer (CPO) med konsernovergripende ansvar for innhold, data og teknologi.

– Markus Rask Jensen, med ansvar for nyhets- og innholdsutvikling, og Håvard Solheim, med ansvar for data og teknologi, vil rapportere til Alexandra Beverfjord når hun er på plass. Sammen vil disse tre utgjøre Nordens suverent sterkeste team på innhold, produkt og teknologi, sier Opdahl. 


Krab-Johansen går inn i konsernledelsen

I desember kunne Amedia offentliggjøre kjøpet av danske Berlingske Media, driver av avistitlene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor. Kjøpet markerer et viktig steg i Amedias strategi “Sterkere sammen”, og styrker mediekonsernets nordiske posisjon.

– Med vårt eierskap i det ledende danske mediehuset, sammen med vår helt unike portefølje med over 100 avistitler i Norge, og som deleier av 65 avistitler i Sverige, står Amedia nå i en helt særegen posisjon for å dele ekspertise og drive innovasjon innen digital avisutvikling i verdensklasse. Som en naturlig konsekvens av dette, går også konsernsjef i Berlingske Media, Anders Krab-Johansen, inn i konsernledelsen, med ansvar for vår danske virksomhet, sier Opdahl.

Opdahl understreker at den nye ledermodellen skal styrke samarbeidet mellom Amedias ulike virksomheter, samtidig som den sikrer publisistisk uavhengighet for konsernets aviser.

Utvidet ledergruppe 

I tillegg til Amedias nye konsernledelse, etableres det en utvidet ledergruppe for å sikre god forankring og fart i arbeidet rundt Amedias strategiske prioriteringer. 

Her vil blant andre direktør for Amedia annonse, Hilde Norddal, direktør for Amedia abonnement, Gustaf Eriksson, direktør for data og teknologi, Håvard Solheim og nyhetsdirektør Markus Rask Jensen delta. 

Etter endringen består Amedias konsernledelse av:

  • Anders Opdahl, CEO (konsernsjef)
  • Gisle Torheim, CFO og COO (finans, strategi og kommersiell drift)
  • Alexandra Beverfjord, CPO (innhold, produkt og teknologi)
  • Morten Nilsen, EVP News Media (nyhetsmedier, Norge)
  • Anders Krab-Johansen, EVP News Media (nyhetsmedier, Danmark)
  • Ingrid Skogrand, EVP News Media (nyhetsmedier, Norge)
  • Marte Ingul, EVP Public Affairs and Communications  (samfunn og kommunikasjon)
  • Petter Høiseth, Chief of Staff (stabsfunksjoner)
Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER