Amedia og Schibsted gjør intensjonsavtale om distribusjon 
Konserndirektør for Trykk og Distribusjon i Amedia, John Kvadsheim (t.v) og administrerende direktør i Schibsted Delivery, Hans Kristian Hallén-Hasaas, sier at avtalen innebærer en felles ambisjon om å finne en langsiktig og bærekraftig løsning.

Amedia og Schibsted gjør intensjonsavtale om distribusjon 

27. september 2023

Amedia og Schibsted har signert en intensjonsavtale for å sikre videre distribusjon av papiraviser og pakker, seks dager i uken, i en så stor geografi som mulig. 

 Nå har mediekonsernene signert intensjonsavtalen, med sikte på at Schibsted Delivery, i løpet av sommeren 2024, overtar majoriteten av ombæringen som i dag drives av Amedia Distribusjon, med tilhørende virksomheter. 

 

Felles ambisjon 

– Amedia Distribusjon og Schibsted Delivery har lenge samarbeidet om distribusjon av aviser og pakker. Nå går vi sammen med en felles ambisjon om å finne en langsiktig og bærekraftig løsning til det beste for mediebransjen, og for bransjens aviser og abonnenter. Dette sikrer distribusjon av aviser og pakker seks dager i uken, i en så stor geografi i Norge som mulig, sier John Kvadsheim, konserndirektør for Trykk og Distribusjon i Amedia. 


Schibsted Delivery er tydelig på at videre seksdagers-distribusjon av aviser og pakker er viktig for konsernet. 

– Vi er glade for å ha funnet en slik løsning med Amedia som gjør at vi vil kunne fortsette å utvikle en konkurransekraftig og økonomisk bærekraftig distribusjonsvirksomhet. Nå sikrer vi fortsatt seksdagerdistribusjon av aviser, pakker og mat over store deler av landet - helt hjem. Dette er viktig for leserne våre, det er viktig for kundene våre og det er viktig for oss, sier Hans Kristian Hallén-Hasaas, administrerende direktør i Schibsted Delivery.  

Hallén-Hasaas ser frem til å utvikle distribusjonen videre og er klinkende klar på hva som er målet fremover: 

– Vi skal distribuere i en så stor geografi som overhodet mulig, såfremt det er kommersielt bærekraftig å drive. Vi er i vekst og opplever fortsatt betydelig etterspørsel etter seksdagersdistribusjon fra riksdekkende aviser, sier Hallén-Hasaas.


Schibsted en naturlig eier
Amedia er tydelige på hvorfor de valgte akkurat denne modellen videre:

– Vi har i en lengre periode vurdert ulike alternativer for distribusjon. I en tid preget av at stadig flere av Amedias abonnenter leser oss digitalt, ønsker vi at abonnentene som er glade i papiravisen kan ha glede av den lengst mulig, sier Kvadsheim.  

Han påpeker at stadig flere av Amedias aviser har valgt å redusere antall utgivelser i uka, for å tilpasse seg til de store endringene i lesernes medievaner og for å kunne prioritere deres foretrukne plattformer.  

– En konsekvens av færre avislesere og færre papirutgaver er at Amedias aviser har behov for ombæring færre dager i uken, mens det for andre i bransjen er helt nødvendig å opprettholde seks dager i uken, sier Kvadsheim og legger til:  

–  Schibsted er en naturlig eier av et seksdagersnettverk med sine sterke seksdagersaviser som Aftenposten og Bergens Tidende og posisjon innen netthandel, med pakkedistribusjonsselskapet Helthjem.

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER