26. februar 2025
Over 70 redaksjonelle medarbeidere fra Amedia er til stede under vinterens skieventyr i Trondheim.
– Med over 70 akkrediterte redaksjonelle medarbeidere fra Amedias aviser og partneraviser, er Amedia en av de største medieaktørene på VM. Hver enkelt redaksjon skal selvfølgelig lage sine egne saker og vinklinger, men ved å koordinere felles ressurser, løfter vi dekningen og bygger et slagkraftig lag, sier Kim Riseth, prosjektredaktør i Trøndelag, Amedia.
Redaksjonelle medarbeidere fra en rekke av Amedias aviser vil være til stede for å lage journalistikk og underholdning om verdensmesterskapet i Trondheim.
– Vi skal ta i bruk de beste video- og teknologimulighetene og kommer til å lage et felles direktestudio som alle Amedias aviser får tilgang på. Vi skal også ha en egen VM-sending som produseres på mobil i høydeformat, der vi går direkte når det skjer noe, sier Riseth.
Amedia har ikke rettigheter til å sende fra selve løypa eller hoppbakken, så dekningen vil handle om folkefesten og det som skjer rundt.
– Det er en fordel for oss at vi kan konsentrere oss om å lage godt innhold om folkelivet, det passer oss egentlig mye bedre. Vår reporter Rachel Nordtømme og våre egne profiler kommer til å dekke alt som skjer rundt VM med video, sier Riseth og legger til:
– Vi kommer også til å ha en bred sportslig dekning med erfarne sportsreportere fra blant andre Nettavisen, Nordlys, Drammens Tidende, Oppland Arbeiderblad og Trønder-Avisa. Sammen får vi tilgang og rettigheter som ville vært for kostbart for avisene å ta alene, i fellesskap har vi blant annet sikret muligheten til å gjennomføre videointervju med utøverne i “mixed zone”.
