Amedias redaksjonelle KI-sandkasse gikk til topps under utdelingen av Global Media Awards i New York i regi av den internasjonale bransjeorganisasjonen INMA. Sandkassa fikk prisen for “Best Use of Generative AI for Internal Productivity”.
– Denne prisen eies ikke av Amedia sentralt, men av hver enkelt journalist og redaktør ute i avisene våre. Nok en gang viser Amedias redaksjonelle ansatte at de er helt i verdenstoppen når det gjelder å kaste seg ut i ny teknologi og utnytte mulighetene den gir. Uten deres faktiske, daglige bruk av verktøyene og brutalt ærlige tilbakemeldinger, hadde aldri arbeidet vårt med KI vært prisverdig – og langt mindre internasjonalt anerkjent, sier nestleder Mathias Høibakk Bergquist i Amedia Innholdsutvikling.
Amedia-avisenes redaksjonelle bruk av KI ble nummer to i kategorien “Best Innovation in Newsroom Transformation".
Han var til stede i New York og mottok priser og utmerkelser sammen med Oda Oldertrøen fra Amedia Innholdsutvikling og Filip Ambrosius Steinhovden fra Amedia Produkt og Teknologi.
Amedia ble tildelt flere utmerkelser under prisutdelingen:
Arbeidet med å styre målrettet mot unge brukere i Romerikes Blad og Halden Arbeiderblad ble nummer to i kategorien “Best Idea to Encourage Reader Engagement”. Arbeidet med personalisert innhold i Amedias aviser ble tildelt hederlig omtale i samme kategori.
Unge brukere-bidraget tok også andreplass i kategoriene “Best Initiative to Bolster Next-Generation Readership” og “Best Initiative to Engage and Retain Subscribers”
– Selv om KI-Sandkassa teknisk sett er utviklet av vårt sentrale team, er det journalistene og redaktørene ute i avisene som gjør at verktøyet lever og stadig utvikler seg. Denne internasjonale prisen bekrefter at kombinasjonen av nysgjerrighet, pragmatisme og vilje til å eksperimentere i det daglige journalistiske arbeidet er noe vi kan være utrolig stolte av, sier Bergquist.
– Det er ekstra kult å kunne ta imot denne prisen akkurat nå. Forrige uke lanserte vi tre nye KI-verktøy i Sandkassa (Alex, Vivian og Kjell), og denne uka rullet vi ut en stor visuell oppgradering som gir bedre brukervennlighet og moderne design. Samtidig ser vi frem til at våre danske kollegaer i Berlingske Media skal tas inn i Sandkassa de neste ukene. Vi gleder oss stort til å lære av hvordan danskene tar verktøyene i bruk, slik at vi kan videreutvikle på tvers av grensene basert på beste nordiske praksis, sier han.
– Denne prisen viser at vi ikke bare har satset riktig på teknologi, men først og fremst på folkene våre. Amedias største styrke har alltid vært vår evne til å møte endringer med sunn skepsis, pragmatisk tilnærming og uredde eksperimenter. Det gjør oss bedre – og gir oss også internasjonal anerkjennelse. Arbeidet med kunstig intelligens handler ikke bare om teknologiske fremskritt, men om å styrke journalistikken. KI er ikke et mål i seg selv, men et middel til å produsere bedre historier raskere, mer presist og med enda større relevans for lokalsamfunnene vi dekker, sier Mathias Høibakk Bergquist.
Telefon 22 00 90 00
Org nr. 917 127 328
Besøksadresse
Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo
Fakturaadresse
(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER