Amedia hevdet seg internasjonalt under utdelingen av INMA Global Media Awards i Victoria and Albert Museum i London torsdag kveld.
Kommersielt kan Amedia smykke seg med gull i den nye kategorien Best commerce product or service. Prisen deles ut til det mediehuset som gjennom innovative løsninger har klart å generere nye forretningsmuligheter og inntektskilder innen e-commerce.
I tillegg vant Nordlys den redaksjonelle prisen Best Use of Visual Journalism and Storytelling Tools for sin sak Skredet, som også vant prisen for beste journalistikk under utdelingen av Amedias redaksjonelle priser i oktober.
Løsningen gir unik verdi for annonsørene
– Å vinne denne prisen er skikkelig stort! Vi har jobbet lenge med å skape løsninger som gir høy verdi for annonsører i et segment der vi som mediehus ofte har blitt utkonkurrert av andre mediekanaler. Publisistene sitter på et kraftig distribusjonsnettverk, og det er nettopp dette vi har benyttet her, forteller Monika Sveen, strategisk rådgiver i Amedia Innholdsbyrå.
Løsningen kobler distribusjon av vareprøver sammen med annonseformater som innholdsmarkedsføring og display. I et samarbeid med Lumene og Helthjem kan leseren bestille vareprøver til egen postkasse, og gi tilbakemelding til annonsøren om opplevelsen.
– Med dette caset viser vi verdien av å tilby annonsører flere sterke produkter i tillegg til de tradisjonelle medieflatene. Sammen er vi sterkere, og det beviser vi i et fantastisk samarbeid med Helthjem. Hele kampanjeløpet har vært skreddersydd til Lumene - fra våre lesere har sett display og lest artikkel, til de mottar vareprøven i postkassen, sier Ina Kreutz Pauli, strategisk Key Account Manager i Amedia Salg og Marked.
Redaksjonelt gull til Nordlys for visuell historiefortelling
Skredet er en reportasjeserie fra Nordlys om fem venner som ble tatt av skred på Erikaksla i Lyngen 23. mars 2022. Serien beskriver hva som foregikk, hva som skjedde med de rammede og hvordan ulykken påvirket pårørende, etterlatte, hjelpemannskaper og andre involverte - og hvilke konsekvenser ulykken har hatt for livene deres.
– Hovedmålet med prosjektet var å skape en nyansert debatt om skredulykkene, og bidra til større oppmerksomhet rundt faren. Dette har vi klart gjennom god formidling av budskapet med bruk av visuell historieformidling, sier Rune Endresen, journalist i Nordlys.
Reportasjen er laget av journalistene Rune Endresen og Andreas Høyer, og fotograf Yngve Olsen. Designerne Kristine Tolk Solberg og Hallvar Wergeland Agersborg, animatørene Kristoffer Lorentzen og Øyvind Lind og grafikeren Oskar Bjørkum har bidratt til å gi en presentasjon som kan ta med leseren inn i det som skjedde gjennom blant annet bruk av dronefoto og avanserte grafiske løsninger.
Innholdsmarkedsføring i verdensklasse
Det er ikke bare INMA som har bitt seg merke i den kommersielle produktutviklingen hos Amedia. Amedia Innholdsbyrå ble nylig shortlistet til Native Advertising Awards i kategoriene Best Use of Native Advertising on a Small Budget, Best Native Advertising User Activation Campaign og Most Effective Native Advertising Campaign.
– Amedia Innholdsbyrå satte seg et hårete mål om å lage innholdsmarkedsføring i verdensklasse. Å hente hjem gull i prestisjefylte konkurranser som dette, er beviset på at vi som byrå har klart nettopp dette, sier Sara Oksdøl, daglig leder i Amedia Innholdsbyrå.
Telefon 22 00 90 00
Org nr. 917 127 328
Besøksadresse
Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo
Fakturaadresse
(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER