Amedia gir lydgave til alle +Alt-abonnenter
Komiker Dag Sørås er blant de kjente profilene som har podkast i Untold. Humorpodkasten “Debrief med Dag Sørås” har nesten 250 episoder. Foto: Svein Finneide

Amedia gir lydgave til alle +Alt-abonnenter

12. desember 2022

Nå får Amedias +Alt-abonnenter tilgang til mange tusen eksklusive podkastepisoder i appen Untold, reklamefritt og uten ekstra kostnader. 

Mandag 12. desember utvides Amedias totalabonnement +Alt med tilgang til alle podkaster fra appen Untold. Fra før gir +Alt tilgang til redaksjonelt innhold fra over 80 aviser.

Tidligere i høst ble Amedia deleier av Moderne Media, Norges største frittstående podkastprodusent, som står bak podkast-tjenesten Untold. Nå kan Amedia tilby 180.000 +Alt-abonnenter fri tilgang til tusenvis av eksklusive podkaster.

– Vi har jobbet for å gi våre abonnenter tilgang til alt det gode og eksklusive innholdet i Untold siden vi kjøpte oss inn i Moderne Media. Untold har virkelig noe for alle, uansett alder, interesser og hvor du bor. Nå kan totalabonnentene våre kose seg med alt fra humor, helse og livsstil, til viktige historiske hendelser, privatøkonomi, og spennende kriminalsaker, sier Gisle Torheim, visekonsernsjef og CFO i Amedia. 

Tilbyr eksklusive og reklamefrie podkaster 

I Untold kan abonnentene lytte til mange kjente stemmer. Én av disse er komiker Dag Sørås som står bak humorpodkasten “Debrief med Dag Sørås”. 

– Som nordlending er det ikke til å komme unna at jeg i stor grad appellerer til de med samme dialekt, men jeg får tilbakemeldinger fra lyttere fra Longyearbyen i nord til bibelbeltet i sør. Jeg vil si at podkasten passer for alle som er opptatt av tidvis informativt fjas, forteller Sørås om podkasten som består av nesten 250 episoder. 

I Untold får +Alt-abonnentene tilgang til hele Moderne Medias eksklusive podkastbibliotek. Blant de mest kjente egenproduserte podkastene til Moderne Media er Henrettelsespodden, Truecrimepodden, Historiepodden og miniserien Gulltransporten.  

Untold tilbyr også tilgang til alle podkaster fra andre produsenter som ligger på det åpne markedet. Det vil si alle podkaster som er tilgjengelig i for eksempel strømmetjenestene Spotify og Apple Podcasts.

– I Untold får abonnenter tilgang til eksklusivt innhold, som mange av de mest populære dokukumentarpodkastene i Norge. Vi har også mange spennende miniserier, og det vil komme mange flere fremover, sier Jim Fossheim, daglig leder i Moderne Media. 

Podkaster for alle målgrupper

Fossheim tror at Amedias +Alt-abonnenter vil få stor glede av podkastene til Untold. 

– Mange av historiene som vi har laget podkaster om utspiller seg ulike steder i Norge. Gjennom flere av våre eksklusive dokumentarpodkaster kan lytterne få et unikt innblikk i hvordan livet var i sitt eget lokalsamfunn før i tiden. Det vil fortsette å komme flere podkaster fremover som er relevante for lokalavisene og for deres abonnenter, legger Fossheim til.  

Torheim understreker at både Amedia og Moderne Media har mye å hente på partnerskapet. 

– Våre avisredaksjoner vil blant annet få tilgang til gode verktøy og et ledende kompetansesenter på lyd som vil gjøre avisene i enda bedre stand til å produsere gode podkaster. 

– Amedias aviser er tett på lokalsamfunnene over hele landet, og det finnes unik lokalkunnskap i våre redaksjoner. Dessuten er avisene viktige arenaer for debatt. Jeg tror at vi i Amedia har et stort potensial til å lage og bidra til gode og engasjerende podkaster, fordi ingen dekker og forstår hele Norge så godt som våre aviser samlet, legger han til.  

Amedias aviser satser på lyd  

I 2021 lyttet én av tre nordmenn til podkast ukentlig. Blant de daglige brukerne av podkast var 65 prosent under 40 år, og 9 prosent over 65 år. Det viser tall fra Kantar Forbruker & Media. 

– Våre avisers satsing på lyd er et naturlig og offensivt grep som kan bidra til å sikre vår viktige posisjon i unge mediebrukeres liv. Gjennom investeringen i Moderne Media styrker vi nå innsatsen i kampen om særlig yngre generasjoners tid, samtidig som vi håper at Untold også kan være en døråpner til nye lydvaner for våre godt voksne abonnenter. 

Torheim forteller at mange av Amedias aviser har satset mer på lydformatet de siste årene, og at mange allerede har laget populære podkaster om blant annet nyheter, debatt, menneskemøter og kriminalsaker. 

Amedias +Alt-abonnenter kan nå laste ned Untold fra Google Play eller App Store, og logge seg inn med samme aID-bruker som de bruker i sin nettavis. På nettsiden til avisene kan abonnenter også enkelt oppgradere til et +Alt-abonnement.

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER