29. april 2022
– I sum anslår vi at det samlede direkte økonomiske tapet knyttet til dataangrepet ligger på 30 millioner kroner, sier CFO og visekonsernsjef i Amedia, Gisle Torheim.
28. desember ble Amedia rammet av et alvorlig dataangrep, til tross for betydelige investeringer i datasikkerhet. Angrepet rammet spesielt produksjon av papiravisene. Amedias nettaviser var ikke berørt og publiserte som normalt.
Tapte inntekter
Angrepet førte til at Amedias papiraviser i en kort periode ikke kom ut, og muligheten til å selge abonnement falt bort i store deler av januar.
– Vårt anslag er at dataangrepet har kostet oss 30 millioner kroner i samlet direkte økonomiske tap. I underkant av halvparten er tapte abonnements- og annonseinntekter, sier Torheim.
Resten av kostnadene er knyttet til selve den tekniske håndteringen av dataangrepet, og til konsekvensene av mer kompleks drift fordi flere datasystemer var nede.
– Selv om 30 millioner kroner er en betydelig sum, så kunne kostnadene blitt langt større.I Amedias organisasjon og med våre samarbeidspartnere ble det lagt ned en stor ekstrainnsats, for å både begrense skadene, og for å så raskt som mulig komme tilbake i normal drift, og det er jeg stolt av, sier Torheim.
Amedia er tilbake i ordinær drift, med et ytterligere forsterket sikkerhetsnivå.