54.000 nye brukere etter dataangrepet 

54.000 nye brukere etter dataangrepet 

12. januar 2022

Amedias aviser opplever stor interesse for tilbudet om gratis brukertilgang ut januar. 54.000 har takket ja på under en uke. 

Verdien av eksklusiv tilgang
Stadig flere av Amedias systemer og løsninger gjenopprettes etter dataangrepet 28. desember. Torsdag 6. januar skrudde Amedia igjen på krav om innlogging for lesing av plusset innhold, slik at abonnenter har eksklusiv tilgang til plussinnhold på nettavisene. Siden da har det blitt mulig å kjøpe abonnement på ordinært vis. 

– Abonnentenes betalingsvilje er helt avgjørende for finansieringen av journalistikken, og det er kun ved spesielle hendelser vi gir åpen tilgang til alle. Nå får våre abonnenter igjen verdien av eksklusiv tilgang, sier Amedias nyhetsdirektør Jostein Larsen Østring.  

Gratis prøvetilgang ut januar

Han forteller at det alvorlige bakteppet også gir noen nye muligheter, og ett av dem er tilbudet om gratis brukertilgang ut januar.

– Bakteppet er alvorlig, men viser samtidig verdien og viktigheten av bredere tilgang til redaktørstyrt journalistikk. Derfor ønsker vi også å gi både gamle og nye lesere muligheten til å bli bedre kjent med vårt redaktørstyrte innholdsunivers av plusset nyheter, nytte og underholdning, legger han til. 

Løsningen sikrer altså også at ikke-abonnenter kan tegne en gratis prøvetilgang ut januar måned.

- Vi hadde tro på at mange ville benytte seg av tilbudet, men tallene er atskillig bedre enn vi kunne forvente. Vi får ikke med oss alle 54.000 gratisbrukere videre som nye betalende abonnenter i februar, men dette er en god restart. Redaksjonene våre gjør en imponerende jobb, og opplever stor leserpågang. Det er et positivt tegn for journalistikken i lys av situasjonen, avslutter han.

Amedia logo

Telefon 22 00 90 00

Org nr. 917 127 328

Personvern

Besøksadresse

Schweigaards gate 15
Postboks 1168 Sentrum
0107 Oslo

Fakturaadresse

(selskapsnavn AS)
Postboks 123
2027 KJELLER