22. juni 2015

TU Media AS kjøper Mediehuset Tek AS

Teknisk Ukeblad Media AS har inngått avtale om å kjøpe Mediehuset TEK AS fra Amedia. TU Media erverver 100 prosent av aksjene i selskapet, med overtakelsesdato 1. september. TU Media blir med oppkjøpet det største og ledende mediehuset innenfor områdene teknologi og IT i det norske markedet.

Transaksjonen omfatter nettstedene tek.no, teknofil.no, diskusjon.no, insidetelecom.no og gamer.no i tillegg til TEK Konferansen, som arrangeres vår og høst. Tjenesten prisguiden.no, som hittil har vært en del av Mediehuset Tek, blir skilt ut og er en virksomhet Amedia ønsker å utvikle videre.

TU Media har i dag en samlet digital trafikk på ca. 325.000 unike brukere per uke (netto tu.no og digi.no). Mediehuset TEK har en trafikk på mer enn 700.000 unike brukere per uke.

- Vi ser frem til å få med oss flere dyktige medarbeidere og innarbeidede merkenavn. Kjøpet styrker TU Media AS posisjon og ambisjon i det norske markedet. Vi vil med dette nå ca. 20 prosent av den lesende norske befolkningen ukentlig. Det er trolig verdensrekord for en publisist med fokus på teknologi, sier administrerende direktør og ansvarlig redaktør Jan M. Moberg i TU Media AS.

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia er glad for enigheten med TU Media AS.

– Vi mener det er strategisk og industrielt riktig at disse nettstedene blir eid av noen som har teknologi og IT som sitt kjerneområde, slik TU Media har, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia i en kommentar.

TU Media har de siste par årene lagt betydelige ressurser i digital kommersiell og redaksjonell produktutvikling. Med kjøpet av Tek, vil TU Media bli tilført både nye produkter og kompetanse innenfor viktige og attraktive områder.

- Dette kjøpet endrer TU Media for alltid. Vi blir en betydelig digital publisist. Vi vokser også innenfor konferanser. Dette er viktige områder for oss å vokse på, sier Jan Moberg.

For ytterligere spørsmål, kontakt:

Jan M. Moberg, administrerende direktør/ansvarlig redaktør, TU Media AS: 916 27 822

Are Stokstad, konsernsjef Amedia: 911 91 175

Stig Finslo, direktør, Amedia: 971 71 723