#ingenåmiste


Livsviktige svømmekurs: Da en tenåring døde og en annen ble hardt skadd under bading på et populært samlingssted for ungdom, fikk Fredriksstad Blad med seg kommunen og svømmeklubben på en hurtigaksjon for å bedre svømmeferdighetene blant ungdom.

Ulykken skjedde kun få år etter en tilsvarende ulykke hadde rystet lokalsamfunnet. Begge de døde hadde mangelfulle svømmekunnskaper. I Fredriksstad Blad kjente man til at svømmeferdigheter var et problem, spesielt i innvandrerfamilier. Spørsmålet som raskt dukket opp var; hva kan vi gjøre med dette?

Dette skjedde i starten av juni, og tiden var knapp. Fredriksstad Blad tok kontakt med byens ordfører og svømmeklubben. Idéen var enkel og krevende på en gang: Kan kommunen stenge det kommunale friluftsbadet i to helger for å arrangere svømmekurs? Og kan svømmeklubben stille med en haug svømmelærere i to helger? Avisas bidrag skulle være redaksjonell omtale og annonsering i alle kanaler, samt spredning i sosiale medier.

Svaret fra begge var JA! – og dermed gikk det i ekspressfart. Allerede i samme uke startet første kurs, med tre timers opplæring fredag, lørdag og søndag. Kurset skulle gjentas uken etter. Alt var gratis, og ingen behøvde å melde seg på.

- Vi måtte legge terskelen så lav som mulig, i visshet om at tenåringer lite gjerne innrømmer å ikke kunne svømme. Derfor var vi også svært usikre på om det i det hele tatt kom til å møte opp noen, sier ansvarlig redaktør i Fredriksstad Blad, René Svendsen.

Skal bli trygge i vannet: To helger på rad skal det nå arrangeres intensivkurs i svømming for tenåringer. 

Begge kurshelgene ble en kjempesuksess, med nærmere 50 tenåringer i svømmeopplæring. De aller fleste kom fra innvandrerfamilier, og alle ble mye flinkere til å svømme.

- Nå føler jeg meg trygg: Læringskurven til Ibrahim Belhadji (13) har vært bratt de to siste helgene. Endelig er han trygg i vann. 

Fredriksstad Blad jobber meget aktivt i sosiale medier. Disse kanalene ble brukt svært aktivt for å spre kunnskap og engasjement om denne saken. Emneknaggen  #ingenåmiste ble brukt konsekvent. Dette ble sterkt medvirkende til at budskapet nådde frem til målgruppen.

Bymiljøetaten i Oslo fulgte opp eksempelet fra Fredrikstad og arrangerte tilsvarende svømmekurs.