Aviser får flere abonnenter


22 av Amedias aviser økte antallet betalende abonnenter gjennom 2015.

Fredriksstad Blad og Nordlys leder an i Amedias digitale opptur. Til sammen har de to avisene alene fått mer enn 2.200 flere abonnenter i løpet av fjoråret. Ellers er både store og små Amedia-aviser representert på listen over dem som kan vise framgang. 

- 2015 ble et viktig år for Amedia. 22 aviser som kan vise til abonnementsvekst. Det bidro sterkt til at frafallet av kunder ble bare på 1,1 prosent, eller cirka 5.000 færre kundeforhold enn 2014, for hele Amedia. Dette er tall som vi alle kan være stolte av, sier konserndirektør Pål Eskås og Haakon Johansen, som er direktør for forbrukermarked i Amedia. 

Konsernets mål om å bygge digitale kunderelasjoner var avgjørende for utviklingen i 2015. Digitaliseringsprogrammet ble lansert i 2014 og markerte begynnelsen på digitaliseringsreisen. aID hadde ved utgangen av 2015  vi nesten 327 000 aID kontoer med et aktivt kundeforhold. 7. desember ble en viktig milepæl, da alle avisene i Amedia var tilgjengelig for digitale abonnenter. 

Å utvikle digitale kunderelasjoner krever at vi gir våre abonnenter digitale merverdier. Eksempler av digitale merverdier i 2015 er:

- Betalt innhold kun for våre abonnenter (pluss-artikler)

- Lansering av avisen Ekstra

- Tilgang til eksklusive sportsrettigheter innen fotball og ishockey

- Samarbeid med 1881 

- Denne utviklingen viser at våre lesere setter stor pris på lokale nyheter og er villig til å betale for denne tjenesten. Vår strategi var riktig, og at vi har en endringsdyktig organisasjon som kan levere gode resultater, sier Eskås. 

- I 2015 opplevde vi en fantastisk digital vekst som resulterte i nesten 48.000 rene digitale kundeforhold. Dette var en økning på 239 prosent, og betyr at et av ti kundeforhold gjelder vårt digitale abonnementsprodukt. I tillegg har vi en god utvikling på Komplett, hvor frafall er på samme nivå som i 2014, opplyser Johansen. 

Nettavisene er Amedias nye nettbutikker. Mer enn 50 prosent av alle abonnementsalg i andre halvår 2015 ble gjennomført i nettavisene. Dette er et resultat av godt redaksjonelt pluss-innhold og et nytt kjøpsløp. 

En digital organisasjon tar beslutninger basert på fakta. 2016 blir året der Amedias analyser skal bidra til å levere enda mer relevant innhold som leserne er villig til å betale for. 

- 2015 ga oss tillit. Lokale nyheter er viktig for lokalsamfunnene, og Amedia har en bærekraftig forretningsmodell. Vi vil ta med oss erfaringen fra 2015 og levere enda bedre tjenester som våre kunder setter stor verdi på og er villige til å betale for,  fastslår Eskås og Johansen. 

De sier at målet for 2016 er kundevekst for Amedia samlet sett. Det betyr at alle avisene må levere resultater på linje med de 22 avisene som økte 2015.