Tidenes lengste reportasje vant Amedia-pris

Prosjektet «Jenta ingen kan hjelpe» i Avisa Nordland vant prisen for beste journalistikk i Amedia 2019. Det handler om Mia på 21 år som har blitt en pingpollball i et behandlingssystem der ingen vil ta ansvar for henne.

Avisas journalister Siri Gulliksen, Alexander Kjønsø Karlsen, Anders Bergundhaugen og fotograf Tom Melby jobbet med historien om henne gjennom tre måneder fram til den ble fortalt i sin helhet gjennom 44 sider i helgemagasinet «Endelig helg» 23. februar i år. De møtte henne første gang da hun ble framstilt for varetektsfengsling etter å ha angrepet en pleier i en kommunal bolig med kniv. Fire år tidligere hadde hun vært skolens revystjerne og vunnet en nasjonal quizkonkurranse. Før møtet i retten hadde hun sittet 16 måneder i varetekt, hatt 20 akuttinnleggelser og enda flere selvmordsforsøk bak seg. Hva var det som hadde skjedd, ville journalistene i Avisa Nordland finne ut av.

«De har levert et journalistisk mesterverk som berører, opprører, engasjerer og utfordrer. De har gitt et utsatt enkeltmenneske en stemme som er så sterk at den er blitt sak for våre fremste folkevalgte og har ført til endringer for kvinnen selv, Mia, og stor oppmerksomhet for de mange som befinner seg i samme situasjonen som henne; for syke til å være i fengsel, men for friske for psykiatrien. Med sitt grundigste og mest omfattende journalistiske prosjekt noensinne og med tidenes lengste reportasje, har Avisa Nordland ivaretatt pressens viktige samfunnsoppdrag på en fremragende måte. «Jenta ingen kan hjelpe» er et forbilledlig stykke gravejournalistikk, levende, respektfullt og godt fortalt, gjennomført med imponerende faglig tyngde, etisk og juridisk stødighet og på en måte som alle journalister kan la seg inspirere av og lære av,» skriver juryen i sin begrunnelse.

Les hele begrunnelsen her

– Dette er først og fremst en pris til Mia og hennes kamp for å bli hørt, og en anerkjennelse av den jobben som hennes få, men standhaftige støttespillere har gjort i mange år og ganske sikkert kommer til å fortsette å gjøre i lang tid framover, sier AN-journalistene Siri Gulliksen, Alexander Kjønsø Karlsen, Anders Bergundhaugen.

– Det som gjør denne saken så spesiell, er at «alle» er enige: Mia trenger hjelp. Men det finnes så mange ulike syn på hva som er riktig vei til målet. At alle gjør det de plikter, er ikke nok til å hjelpe Mia - som har falt mellom alle stoler hos kriminalomsorg og psykiatri, sier de.

- Vi ønsker å takke kolleger og ledere i Avisa Nordland for å ha latt oss gå i gang med dette gigantiske prosjektet. Og Senter for undersøkende journalistikk i Bergen for uvurderlig coaching på veien.

Beste undersøkende journalistikk

Prisen for beste undersøkende journalistikk gikk til Tidens Krav og journalistene Arild Myhre og Tore Dyrnes for «Fødesaken». Den handler om vedtaket i styret i Helse Møre og Romsdal 27. mars i år om å nedlegge fødeavdelingen i Kristiansund og henvise fødende fra Nordmøre til sykehuset i Molde, tre timers reisevei unna.

Gjennom omfattende undersøkende journalistikk dokumenterte journalistene Arild Myhre og Tore Dyrnes en feilaktig, manipulativ og ensidig saksbehandling forut for styrevedtaket. De dokumenterte hvordan klinikkledelsen benyttet seg av feil faktum og misbrukte medisinsk statistikk for å få styret til å nedlegge fødeavdelingen. Det er ikke sant, skrev avisa med store bokstaver som innledning til en seks siders grundig, velskrevet og dramatisk reportasje 16 dager etter styrevedtaket. Og senere fulgte avisa opp med en grundig kartlegging og analyse av hvem som hadde vært involvert i og hatt hyppig telefonkontakt med hverandre i helsedepartementet, helseregionen og helseforetaket i timene forut for styrevedtaket. Det avslørte spillet og spillerne i kampen om fødeklinikken.

«Tidens Krav har ifølge ledelsen for bunadsgeriljaen avdekket metoder i den offentlige spesialhelsetjenesten som har fått mennesker uten interesse for politikk til å konkludere med at «nok er nok». Tidens Krav har ved å stille de riktige spørsmålene, bedt om innsyn i de riktige dokumenter, nitidig dokumentasjon og dyp innsikt i helsepolitikk og forståelse for befolkningen i sitt nedslagsfelt, bidratt til å styrke tilliten til og omdømmet til avisen. Tidens Krav har levert god førsteklasses journalistikk til inspirasjon for kolleger over hele landet. Ingen aviser er for små til å utgjøre en forskjell. Det handler om å ha tro på den viktige journalistikkens kraft og dedikerte faglig sterke medarbeidere,» sier juryen.

Les hele begrunnelsen her

– Det er fantastisk å få en pris for en journalistikk som har bidratt til å skape et så stort engasjement, sier prisvinnerne Arild Myhre og Tore Dyrnes.

Beste featurejournalistikk

Telemarksavisa og redaktør Ove Mellingen fikk prisen for beste featurejournalistikk i Amedia for fortellingen om «Hege» som ble utsatt for overgrep fra sin egen far da hun bare var fem år gammel. Overgrepene fortsatte i 18 år, og hun har fått to barn med faren.

I reportasjen får Hege med egne ord formidle sin historie gjennom det meste av teksten.

«Med en av de sterkeste fortellingene som noen gang er levert inn til juryen for Amedias redaksjonelle priser, har Telemarksavisa og Ove Mellingen levert vinnerbidraget til årets beste featurejournalistikk i Amedia. Innholdet i Hege-saken er dramatisk og noen ganger grusomt. Det er umulig å ikke la seg berøre.

Ove lar Heges stemme slippe til gjennom hele reportasjen, der hun uforstyrret og med nøkterne ord beskriver hva som skjedde fra hun første gang som femåring ble utsatt for overgrep fra sin egen far, til hun 18 år senere og etter å ha fått to barn med ham, brøt tausheten og kontakten. Leseren blir invitert til å følge dramaet på nært hold i en reportasje i en reportasje du ikke legger til side før du har lest den til ende,» uttaler juryen.

Årets mediehus

Firda ble kåret årets mediehus i Amedia

Firda har på kort tid gjennomgått en radikal omstillingsprosess som har gjort det tradisjonsrike mediehuset til en av Amedias mest rettvendte og plattformuavhengige mediehus. Den store transformasjon startet våren 2018 under ledelse av Marie Havnen og fortsatte med full tyngde da Kai Aage Pedersen overtok som ansvarlig redaktør i desember i fjor.

«I sitt 101 år fremstår Firda i dag som et revitalisert, ungt, dynamisk og offensivt mediehus -  med en digital leveranseevne som slår knock-out på de fleste aviser av samme størrelse,» uttaler juryen.

I juryens begrunnelse heter det også: «Firda har snudd en negativ opplagsutvikling til en markant vekst i antall digitale abonnenter, og i plusslesingen. Den nye innholdsstrategien og en dynamisk og kontinuerlig oppdatert nettside har satt sterke fotavtrykk. Firda holder et høyt publiseringstempo, har høy produktivitet, er dagsordensetter og leverer journalistikk av høy kvalitet som er nær, relevant og engasjerende. Avisen har styrket sin posisjon blant yngre lesere og kvinner.»

Årets relasjonsbygger

Sarpsborg Arbeiderblads satsing på Sarpsborg 08s kvalifisering og deltakelse i Europa League ble utropt til årets relasjonsbygger. Lokalavisa bestemte seg for å følge laget sitt Europa rundt og formidle alt som skjedde på og utenfor banen. Hele Sarpsborg elsket det og trykket avisas videosatsing til sitt bryst.

Juryen uttaler at avisa på en forbilledlig måte har bygget stolthet, identitet og entusiasme for hjembyen og har styrket avisa omdømme som en troverdig patriot og støttespiller.

I juryens begrunnelse heter det også: «Juryen har latt seg imponere over måten en norsk lokalavis med minimal erfaring om hvordan man sikrer seg internasjonale senderettigheter, på kort tid maktet å få på beina et godt og velfungerende tilbud. Like imponert er juryen av den kreativiteten avisen utviste under gruppespillet, da avisen produserte til sammen 24 direktesendte magasiner som oppspill og oppsummering av kampene i gruppespillet.»