22. oktober 2014

Historisk kart-skatt på 1881.no!

Sjursøya Oslo 1881

Med de historiske kartene som nå blir tilgjengelig på 1881.no, kan du enkelt reise tilbake i tid, og se hvordan Norges storbyer har forandret seg. Få har et godt bilde av hvordan området de bor i har utviklet seg de siste 100-200 årene.

- En reise tilbake i tid er både artig og lærerikt, og det har skjedd mye i de store byene som er lett å se på kartene, sier administrerende direktør i Digitale Medier 1881 Asgeir Ohr.

Nå publiserer Digitale Medier 1881 AS som står bak nettstedet 1881.no, i samarbeid med Norkart AS, historiske kart for storbyene Bergen, Kristiansand, Oslo, Stavanger og Trondheim.

- At de historiske kart-skattene nå blir enda lettere tilgjengelig for alle, er viktig, sier Seksjonssjef i Norkart AS Jon Andresen.

De største byene ble kartlagt så tidlig som på 1700-tallet. Når en sammenligner kartene fra 1700-, 1800-, 1900-tallet ser en tydelig hvilken vekst Norge har gjennomgått. Dobling av folketallet i perioden 1815-1865 gjorde at byene ekspanderte. Bygårdene spiste land, småhusbebyggelsen bredte om seg og industriområder ble etablert. Med bilen som allment transportmiddel ble veier, broer og tunneler en dominerende del av byutviklingen.

På kartene fra Bergen kan en eksempelvis se hvordan åpningen av Puddefjordsbroen (1956) etter hvert utvidet byen til å omfatte Laksevåg og senere Fyllingsdalen. I Kristiansand kan en se hvordan byen på 50-tallet vokste fra Kvadraturen over elva til ”prærien” på Lund-siden.

På kartene fra Oslo kan en eksempelvis reise tilbake til den gang da Sjursøya var en øy, da Skillebekk dannet grensen mellom Bymarken og Frogner hovedgård (før byutvidelsen i 1878), da det bodde 837 mennesker på Grorud (år 1900) og da det var 40 gårder i drift i Groruddalen (1950). Nå er 130.000 mennesker bosatt i Groruddalen, og 60.000 har sin arbeidsplass der.

Under fanen ”Historisk” på www.1881.no kan du enkelt finne frem historiske kart. På www.1881.no/kart finner du også flyfoto som daterer seg helt tilbake til 1937.

Kontaktpersoner:

Administrerende Direktør Digitale Medier 1881 AS, Asgeir Ohr, 906 87 868, aoh@1881.no

Seksjonssjef Norkart AS, Jon Andresen, 489 59 997, jon.andresen@norkart.no

Digitale Medier 1881 AS er en del av Amedia-konsernet og er ansvarlig for alle de annonsørfinansierte løsningene under merkevaren 1881. Totalt sett ligger trafikken på ca. 1,3 millioner unike brukere hver eneste uke fordelt på 1881.no og «apper», og er med dette en av Norges største nettkataloger. 1881.no har ved flere anledninger vunnet pris for beste nettkatalog i Europa og bestreber seg på å levere gode produkter på alle plattformer. Selskapet hadde i 2013 driftsinntekter på over 200 millioner kroner og et resultat før skatt på ca. 43 millioner kroner.

Norkart AS

• Den ledende leverandør av kart, GIS og kommunale arbeidsflyt-systemer i det norske markedet
  • 1,2 milliarder kart lastet ned av det norske folk fra Norkarts sky-tjenester i 2013
  • 390 norske kommuner benytter GISLINE og/eller KOMTEK hver eneste dag