Ny toppleder i Fremover

Styret i Fremover AS har ansatt Christian Senning Andersen (37) som ansvarlig redaktør og administrerende direktør i selskapet.

- Etter en god prosess, med flere kvalifiserte søkere, er styret i Fremover svært tilfreds med å kunne tilby Christian S. Andersen toppstillingen i Fremover, og ikke minst at han har takket ja til jobben, sier styreleder, Anders Opdahl.

Andersen bekler i dag stillingen som administrerende direktør i avisa Hallingdølen. Han har også erfaring som mellomleder i mediehusene Haugesunds Avis og Ringerikes Blad, i tillegg til at han har bekledt stillinger i Amedias utviklingsavdeling.

- Christian har bred kompetanse, både redaksjonelt og kommersielt. I tillegg har han en utpreget digital profil. Fremover står, som alle andre medier, midt i en brytningstid mellom analoge og digitale formidlings- og forretningsmodeller. Å vite det er en ting, å håndtere det er noe annet. Christian har vist at han behersker det siste, påpeker Opdahl.

I tillegg er han svært tilfreds med at Andersen har forbindelser til Narvik.

- At Christian i tillegg er født i Narvik og omtaler det som «sin by», gjør at forutsetningene for videre utvikling av Fremover styrkes ytterligere, som et av Amedias ledende mediehus i Nord-Norge. Det er en udelt fordel å ha kunnskaper om, og kjærlighet til, samfunnene vi lever av å betjene.

Andersen selv, som har vokst opp i Hønefoss, er stolt over å ha fått muligheten til å lede Fremover:

- Jeg gleder meg veldig til å begynne i jobben, og er stolt og glad over å ha fått denne muligheten. Jeg har fulgt Fremover i mange år, og opplever avisa som ambisiøs og fremoverlent i en utfordrende men veldig spennende tid for hele bransjen. Først og fremst gir endringene i bransjen oss nå muligheter, og de ser jeg fram til å gripe sammen med staben i Fremover. Samtidig gleder jeg og familien oss til å bo og leve i Narvik, som vi har hatt et nært forhold til i alle år, sier den Narvik-fødte 37-åringen, som hver sommer besøker familiehytta på Øyjord utenfor byen.

Fremovers styre legger til grunn at Andersen tiltrer stillingen senest 1. desember. I mellomtiden konstitueres Anders Horne som toppleder i selskapet. Horne er i dag nyhetsredaktør i Fremover.

- At Anders Horne kan gå inn i stillingen umiddelbart, viser at Fremover nå er rustet med et svært kompetent lederteam i årene som kommer, sier styreleder Anders Opdahl.

Tone Angell Jensen, som sa opp sin lederstilling i vinter, slutter i Fremover ved utgangen av mai.

- Vi ønsker Tone lykke til videre når hun nå går tilbake til sin gamle jobb som kommentator i Nordlys i Tromsø. Hun har løftet og revitalisert Fremover de siste årene, og skapt imponerende resultater, konstaterer Fremovers styreleder.