Ny leder for Amedia region Romerike/Innlandet


Kristina Fritsvold Nilsen blir ny toppleder i Amedia med ansvar for 12 mediehus.

Kristina Fritsvold Nilsen (37) blir ny toppleder for Amedia i region Romerike/Innlandet. Hun er i dag ansatt som ny regiondirektør og administrerende direktør i Romerikes Blad. Til høsten får hun det overordnede ansvaret for 12 mediehus med 212 ansatte og en samlet omsetning på 620 millioner kroner.

Kristina Fritsvold Nilsen kommer fra Retriever Group, der hun den siste tiden har vært viseadministrerende direktør og tidligere har jobbet som nordisk analysesjef. Hun har en master i ledelse fra BI og bachelor i journalistikk. Hun har tidligere jobbet som reporter for NRK Sørlandet, NRK Telemark og NRK Østfold, og som journalist i Varden.

– Med ansettelsen av Kristina har vi sikret oss en moderne, resultatorientert leder med dyp forståelse og kunnskap om mediebransjen. Hun er kjent som en innovativ person som er god på strategi og forretningsutvikling. Vi er sikre på at hun vil bidra til å gjøre våre mediehus på Romerike og Innlandet sterkere og mer attraktive, sier konserndirektør Pål Eskås i Amedia.

Kristina Fritsvold Nilsen, som er bosatt på Lørenskog med sin familie, vil tiltre sin nye stilling i starten av september. Hun blir da administrerende direktør i Amedias største avis, Romerikes Blad og styreleder i flere av konsernets ledende mediehus, som Oppland Arbeiderblad, Østlendingen, Glåmdalen og Ringerikes Blad. De 12 mediehusene i region Romerike/Innlandet har samlet 212 ansatte. De omsetter for 620 millioner kroner og hadde et samlet driftsresultat i 2017 på 101 million kroner.

– Amedia er i dag det mest spennende mediekonsernet i Norge, som gjennom sin satsing på viktig journalistikk har fornyet lokalavisenes rolle og posisjon. Jeg gleder meg til å ta del i dette arbeidet og til å jobbe tett sammen med mediehusene for å få enda flere til å bruke lokalavisen som markedsplass og som sin viktigste kilde til lokal informasjon» sier Fritsvold Nilsen i en kommentar.

Hun har i mange år jobbet med analyse av medielandskapet i Norden, og håper at den innsikten hun har tilegnet seg vil kunne brukes på en god måte for å utvikle avisene.