Forside Presserom Nyheter NRK må supplere private medier – ikke bli en konkurrent 11. september 2014 NRK må supplere private medier – ikke bli en konkurrent Amedia frykter at NRKs virksomhet, spesielt på nett, kan true mediemangfoldet lokalt. I en høringsuttalelse til Kulturdepartementet om NRK-plakaten går Amedia inn for at NRK skal bli tillagt et selvstendig ansvar for å sikre mediemangfoldet. Amedia mener nye NRK-satsinger må vurderes ut fra hvilke konkurransemessig effekt de har på andre medier og dermed på det lokale mangfoldet. - Etter vårt syn bør NRKs ansvar bestå i å utøve sitt oppdrag som et supplement og tillegg til de frie private medienes virksomhet, og ikke utvikles til å bli et substitutt, erstatter eller ren konkurrent til de frie mediene, heter det i konsernets høringsuttalelse på NRK-Plakaten. Konsernet trekker spesielt frem NRKs offensive satsing på å bygge selvstendige posisjoner med digitalt lokalt/regionalt innhold, som en trussel mot lokalavisenes mulighet til å bygge lønnsomme betalingsprodukter. Amedia mener videre at NRKs tilstedeværelse på nye distribusjonskanaler ikke automatisk innebærer at allmennkringkastingsoppdraget skal utvides til å erobre nye markeder og nisjer som NRK ikke har funnet det naturlig å ivareta gjennom sine radio- og fjernsynskanaler. Les hele høringsuttalelsen Kontakt Direktør utgiverspørsmål og samfunnskontakt Stig Finslo Telefon 971 71 723 Send e-post