11. september 2014

NRK må supplere private medier – ikke bli en konkurrent


Amedia frykter at NRKs virksomhet, spesielt på nett, kan true mediemangfoldet lokalt. I en høringsuttalelse til Kulturdepartementet om NRK-plakaten går Amedia inn for at NRK skal bli tillagt et selvstendig ansvar for å sikre mediemangfoldet. Amedia mener nye NRK-satsinger må vurderes ut fra hvilke konkurransemessig effekt de har på andre medier og dermed på det lokale mangfoldet.

- Etter vårt syn bør NRKs ansvar bestå i å utøve sitt oppdrag som et supplement og tillegg til de frie private medienes virksomhet, og ikke utvikles til å bli et substitutt, erstatter eller ren konkurrent til de frie mediene, heter det i konsernets høringsuttalelse på NRK-Plakaten.

Konsernet trekker spesielt frem NRKs offensive satsing på å bygge selvstendige posisjoner med digitalt lokalt/regionalt innhold, som en trussel mot lokalavisenes mulighet til å bygge lønnsomme betalingsprodukter.

Amedia mener videre at NRKs tilstedeværelse på nye distribusjonskanaler ikke automatisk innebærer at allmennkringkastingsoppdraget skal utvides til å erobre nye markeder og nisjer som NRK ikke har funnet det naturlig å ivareta gjennom sine radio- og fjernsynskanaler.

Les hele høringsuttalelsen