Lanserer ny avis for hele landet

De beste nyhetsreportasjene fra hele landet, sterke meninger og direktesendt sport er hovedingrediensene i den første nye riksavisen i Norge siden 2007.

Mens de øvrige mediene legger ned sine lokalkontorer ett for ett, satser Amedia og Nettavisen stort på å løfte frem kvalitetsjournalistikk fra hele landet til hele landet.

NA+ er en helt ny abonnementsavis med eksklusivt nyhets- og aktualitetsstoff og gode historier og kommentarer fra Nettavisen og Amedias 63 aviser. NA+ er både en digital utgave som publiseres av Nettavisen og nøkkelen til alt innholdet som er eksklusivt for betalende abonnenter.

NA+-abonnentene får blant tilgang til alle sportsarrangementer og ligaer som Amedia har strømmerettigheter til. Dette gjelder hundrevis av fotball,- ishockey,- og futsalkamper og en rekk arrangementer.

Innhold fra til sammen 64 redaksjoner

Fra nyttår ble Amedia heleier av Mediehuset Nettavisen. Overtagelsen fører til at Amedia i tillegg til å være Norges ledende lokale medieselskap med aviser landet rundt, inntar en sterk nasjonal posisjon.

- Når Nettavisen nå utvides med et riksdekkende digitalt abonnementsprodukt, er ambisjonen å levere viktige nyheter og kommentarstoff fra hele Norge til hele Norge. NA+ vil bestå av innhold fra Nettavisens egen redaksjon, men ikke minst gi leserne et unikt tilbud med stoff fra over 800 journalister i 63 redaksjoner over hele landet, sier konsernsjef i Amedia og styreleder i Mediehuset Nettavisen, Are Stokstad.

Alternativ til «Oslo-nærsynt»-mediebilde

Lanseringen av NA+, som er den første brede landsdekkende nyhetsavisen som blir etablert i Norge siden ABC Nyheter i 2007, skjer 16. januar.

- Jeg var med på å starte Finansavisen for 25 år siden, og er stolt over å være med på å starte enda en ny riksavis med nyheter fra hele landet, sier Nettavisens ansvarlige redaktør Gunnar Stavrum.

- Det norske mediebildet blir ofte «Oslo-nærsynt». Jeg mener at fornuften er nokså likt fordelt utover i landet, og målet med NA+ er å vise ferske nyheter og friske meninger fra hele landet, fortsetter Stavrum.

Lanseringen av abonnementsavisen NA+ påvirker ikke innholdet i Nettavisen.

- NA+ består av nytt innhold. Nettavisen skal fortsatt være åpen og gratis for leserne, sier Gunnar Stavrum.

- Viktig for norsk journalistikk

Digitalt abonnement er i kraftig vekst i Amedias 63 lokalaviser, og 160.000, eller hver tredje betalende kunde, er nå heldigital. Amedia har de siste årene investert mye i konsernets abonnementsløsning aID og hatt en eventyrlig vekst i antall digitalt aktive abonnenter. Over 900.000 lesere har så langt opprettet en aID-konto, hvorav 590.000 er knyttet til et betalt abonnement.

Konsernsjef Are Stokstad er overbevist om at det også er marked for et landsdekkende digitalt produkt med nyheter og sportsrettigheter.

- NA+ vil kunne tilby et unikt innhold. Gjennom satsingen vil vi være først ute i riksmarkedet med viktige hendelsesnyheter Norge rundt, og samtidig hente ut det beste av det eksklusive kvalitetsinnholdet som våre 63 lokalaviser produserer døgnet rundt hver eneste dag.

- I tillegg får abonnentene på NA+ tilgang til en av landets største og mest varierte sportsmenyer med direktesendinger og høydepunkter fra fotball, ishockey og andre idrettsarrangement Amedia har rettigheter til, sier Stokstad.

Konsernsjefen mener kombinasjonen av Nettavisen og 63 sterke lokal- og regionaviser vil gi lesere og annonsører et kvalitetstilbud vi tidligere ikke har hatt i det norske mediemarkedet.

- Satsingen på Nettavisen og lanseringen av NA+ er viktig for norsk journalistikk. Amedias oppgave er å styrke mediemangfoldet, og for første gang vil lokal- og riksjournalister samarbeide systematisk for å gi innbyggere over hele landet et enda bedre nyhetstilbud, sier Stokstad.

Han trekker frem at en satsing på et nytt riksprodukt som NA+ er naturlig for Amedia og minner om at konsernet er eid av Amediastiftelsen, som har som formål om å forsvare ytringsfriheten, pressefriheten, informasjonsfriheten og det åpne samfunn.

Har oppdatert NA+ i flere uker

For at leserne skal komme til en oppdatert avis med fyldig arkiv på lanseringsdagen 16. januar, har NA+-utgavesjef Maria Schiller Tønnessen redigert en lukket versjon av den nye avisen siden begynnelsen av desember. Schiller Tønnessen har latt seg imponere over nivået på Amedias lokalstoff.

- I NA+ skal vi samle det beste av det beste fra Amedia-avisene, og der er det ekstremt mye bra. Norge er så mye mer enn Oslo, og gjennom alle avisene fra hele landet får vi tilgang til relevante historier som setter dagsorden både lokalt og nasjonalt.

- Det er ofte journalister som er der det skjer, som finner de virkelige gode og viktige sakene. Et eksempel som rørte hele Norge, er historien til skoliose-rammede Thor-Egil Solvang fra Hammerfest. Saken fikk enorm oppmerksomhet, og han ble å se i alle de riksdekkende mediene. Men det var lokalavisa Finnmark Dagblad som satte i gang det hele med sin artikkel om ham, sier Schiller Tønnessen.

Direktesendte kamper fra Marbella og cupen

Amedia har en omfattende portefølje av rettigheter til å sende sportsarrangementer live. Alle som følger norsk fotball tett, kan i den nærmeste fremtid glede seg til om lag 50 direktesendinger fra Marbella Cup, der lagene i Eliteserien og OBOS-ligaen skal bryne seg på internasjonal motstand i vinter.

Sportsarrangementene som abonnenter av NA+ nå vil få eksklusiv tilgang til å følge direkte, omfatter blant annet direktesendte kamper og høydepunkter fra norgesmesterskapet i fotball (de fire første rundene), PostNord-ligaen, utvalgte kamper i Norsk Tipping-ligaen og Toppserien for kvinner.

Den første direktesendte kampen på NA+ blir oppgjøret mellom Vålerenga og sveitsiske Neuchatel Xamax 17. januar.

NA+ koster 149 kroner i måneden, og det er ingen bindingstid knyttet til abonnementet.

Dette er NA+

En digital avis som kommer ut med fem utgaver i uken.

Egen helgeutgave med ekstra mye featurestoff og Nettavisens Det store intervjuet.

Innhold:

- De beste og mest eksklusive Pluss-sakene fra Amedias 63 aviser.

- Utvalgte høydepunkter fra Nettavisens nyhetsproduksjon.

- Kommentarstoff (Nettavisen mener, bloggene til sjefredaktør Gunnar Stavrum og nyhetsredaktør Erik Stephansen og utvalgte kommentarer fra Amedias aviser).

- Spesialutgaver og featurestoff.

- Eksklusive livesendinger (strømming) fra blant annet 50 kamper i Marbella Cup, de fire første rundene i norgesmesterskapet i fotball, PostNord-ligaen, utvalgte kamper i Norsk Tipping-ligaen, Toppserien kvinner, Eliteserien Futsal og nivå 1 (høydepunkter) og 2 i ishockey for menn.

BILDET: Amedias konsernsjef Are Stokstad, utgavesjef Maria Schiller Tønnessen og ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum. Foto: Tommy H.S. Brakstad