1. oktober 2014

Helgeland Arbeiderblad skifter navn: Et kamporgan for alle helgelendinger


I dag skrives det mediehistorie på Helgeland. Helgeland Arbeiderblad kommer ut med nytt navn, design og ny logo.

Helgeland Arbeiderblad har kommet ut siden 1929, og feirer sine første 85 år i slutten av oktober. I dag begynner likevel en ny æra for det tradisjonsrike mediehuset:

- Vi er stolt av vår historie som kamporgan for arbeiderklassen. Vi har alltid støttet den svakeste part i kampen mot makta. Det skal vi fortsette med, sier sjefredaktør Petter T. Stocke-Nicolaisen.

Avisa kommer i dag for første gang ut under navnet Helgelendingen. Samtidig endres nettadressen fra helgeland-arbeiderblad.no til helg.no.

- Fra å ha vært et kamporgan for Helgelands arbeiderklasse, markerer navneskiftet at vi i 25-30 år faktisk har vært et kamporgan for alle helgelendinger. Det nye navnet bringer endelig overensstemmelse mellom den avisa vi lager og navnet den bærer: Vi er ikke et arbeiderblad lenger; vi lager ei avis uten bindinger til noen partier eller organisasjoner, sier Stocke-Nicolaisen.

I dag har Helgelendingen kontor i Brønnøysund, Sandnessjøen og Mosjøen. Opplaget er på 8100 papiraviser, og nettavisa har cirka 14 000 unike brukere hver dag.

- Vi er ydmyke overfor både den unike posisjon Helgeland Arbeiderblad har opparbeidet seg blant helgelendingene og avisas sterke historie. Vi skal ta med oss det beste i vår tradisjon, og fortsatt være et lidenskapelig kamporgan, men nå for alle helgelendinger, uansett partisympatier og adresse: Vi er avisa for alle på Helgeland, enten de bor i Sømna, Brønnøy, på Vega, i Vevelstad, Alstahaug, på Dønna, Herøy, i Leirfjord, Grane, Hattfjelldal eller Vefsn, sier Stocke-Nicolaisen.

Sjefredaktøren mener at regionavisa har utviklinga og framtida på si side:

- Vi bryr oss om alle Helgelands innbyggere og vi tror på vårt felles prosjekt, derfor investerer vi tungt i å gjøre papiravisa enda bedre. Regionene betyr stadig mer, og for at Helgeland skal vinne konkurransen mot andre regioner, må innbyggere og kommuner være samarbeidspartnere, ikke motparter. Her har Helgelendingen en unik posisjon og mulighet. Mens andre lokalaviser kan virke splittende, er vår ambisjon å samle regionen til felles innsats, sier Stocke-Nicolaisen.

Avisa kommer også med ny logo og grafisk profil.

- Den nye logoen er laget av Jacob Nordström, én av Nordens fremste grafiske designere. Han kan sitt fag, og har kjennskap til lokalaviser over hele verden. Ny-logoen er valgt, fordi den representerer våre verdier: Vi er en varsom, vennlig og tydelig regionavis, som kjenner leserne våre godt. Vi er på lag med helgelendingene, og det uttrykker både det nye navnet og logoen. For første gang på mange år er det harmoni mellom det vi faktisk er, og det navn og logo forteller. Det har vært svært viktig for oss, sier Stocke-Nicolaisen.

Helgeland Arbeiderblad har skiftet logo og design sju ganger siden 1929.

– De tidligere logoene har kun vært laget for papiravisa. Digitaliseringen stiller oss overfor helt nye grafiske utfordringer. Ny-logoen fungerer godt både i papiravisa og på de digitale plattformene. Vi har likevel valgt en håndlaget logo i respekt for avisas stolte typografiske tradisjoner og våre verdier: Vi er ei skikkelig avis, og dermed skal logoen være ordentlig laget, ikke en kjapp .com-hype, sier Stocke-Nicolaisen.

Den nye Helgelendingen-logoen er ikke som andre avis-logoer, og bruker en «håndskrevet» skrifttype.

– I Norge og USA finnes en sterk tradisjon for å bruke gotiske skrifttyper i avishoder. De stammer fra de aller første avisene, og føles ikke lenger aktuelle. Gotisk skrift er jo knapt lesbar for morderne avislesere. I Storbritannia og Spania anvendes ofte avisens egen typografi i logoen. Det er en trygg, men ofte kjedelig løsning. En skriftbasert typografi i logoen representerer noe unikt. Det er viktig for en logo. I tillegg er den «håndskrevne» skrifttypen i overensstemmelse med Helgelendingens verdier: nær, ekte og lidenskapelig tilstede i folks hverdag. I sum synes jeg derfor logoen passer og fungerer godt, sier Jacob Nordström.