Helge Nitteberg blir ny sjefredaktør i Nordlys

Helge Nitteberg (34) er tilsatt som sjefredaktør i Nordlys.

- Jeg er svært tilfreds med ansettelsen av Helge. I ham får vi en fremoverlent, kompetent og moderne medieleder. Nordlys er en svært viktig avis i både Amedia og i den norske offentligheten, som de siste årene kan vise til en svært god utvikling i sitt marked i nord. I dette har Helge allerede en stor aksje, og vi føler oss helt trygg på at han vil sørge for at utviklingen fortsetter, sier styreleder i Nordlys, konserndirektør Pål Eskås.

Helge Nitteberg er 34 år gammel, samboer og har tre barn. Han er opprinnelig fra Lenvik. Han er utdannet lærer ved UiT – Norges arktiske universitet, men har i arbeidslivet hele tiden soknet til journalistikken. Nitteberg har vært frilanser og journalist i både Adresseavisen, Troms Folkeblad og Nordlys, men har siden 2010 inngått i sistnevntes lederteam som nyhetsredaktør og sjefredaktørens stedfortreder.

- Jeg er ydmyk og stolt over å ha fått denne muligheten. Nordlys er en avis med en fantastisk tradisjon og oppsiktsvekkende gjennomslagskraft i dagens medielandskap. Ved siden av en effektiv strategi, skyldes dette først og fremst svært kompetente medarbeidere som jeg nå får gleden av å samarbeide med som sjefredaktør. De faglige kvalitetene de besitter, gjør at jeg føler meg helt trygg på at den gode utviklingen vil fortsette, sier Nitteberg.

Styreleder Eskås er også tilfreds med at man har funnet den nye sjefredaktøren i egne rekker:

- For det første har Nordlys svært gode erfaringer med å rekruttere internt. Tre av de fire siste sjefredaktørene i avisen kommer fra egen redaksjon. Det har gitt gode resultater. Det skyldes både fordi Nordlys er i stand til å produsere dyktige folk, men også fordi vi slik sikres ledere som både kan avisen og markedet slik det ser ut med ståsted i Tromsø. Det er en glede for meg å understreke at ansettelsen av Helge representerer en videreføring av denne tradisjonen, sier Pål Eskås.

Nitteberg er også konstituert som regiondirektør i Amedia, da det her fortsatt pågår en rekrutteringsprosess. Han overtar formelt ansvaret fra dagens sjefredaktør, Anders Opdahl, mandag 6. juni, som samme dag tiltrer som redaktør for NRK i Nord-Norge.