30. juni 2014

Forebygg "lade-angst" i ferien

Med tjenesten Ladestasjoner for elbil fra Digitale Medier 1881 kan du enkelt finne nærmeste hurtigladepunkt. Det gir 30.000 elbileiere en enklere hverdag og forebygger ”lade-angst”.

På mobiltjenesten til 1881.no finner du nærmeste ladestasjon, antall kontakter, type kontakter, opptatt (ja/nei), åpningstider, ev. betaling i tillegg til mye annen nyttig informasjon. Med tjenesten Veibeskrivelse kan du så finne raskeste vei og få oppgitt avstand og anslått tid. Tjenesten lanseres nå på mobilweb og desktop, og vil senere utvides til også å omfatte app´ene til Digitale Medier 1881.

- Vi er den første kommersielle leverandøren som tilrettelegger en nyttetjeneste med sanntidsinformasjon fra majoriteten av norske hurtigladepunkt, sier administrerende direktør i Digitale Medier 1881, Asgeir Ohr. Tjenesten leveres i samarbeid med Norsk Elbilforening og omfatter naturligvis også alle andre ladestasjoner.

Norge er verdensmestere med hele 10 prosent av verdens ca. 300.000 registrerte elbiler. Likevel har vi et relativt spinkelt nett med stort sett enkeltladere spredt rundt i de store byene. Hvis den ene laderen er nede, kan det lett bli kritisk å komme seg til en ny lader før bilen stopper. Med den nye tjenesten fra Digitale Medier 1881 vil elbilsjåføren få viktig informasjon om avstand til ladepunkt, om det er i drift, opptatt osv.

- Norge er en «game changer» med sin elbilsatsning, vi viser vei og gir verden et håp om at det er mulig» sier Fagsjef i Elbilforeningen Snorre Sletvold.

- Vi ønsker å bidra til denne positive utviklingen gjennom våre tjenester. Elbilene bidrar til mindre lokal forurensning, mindre støy og har et potensial som er viktig for å løse klimautfordringene, sier Asgeir Ohr.

Kontaktpersoner:
Administrerende Direktør Digitale Medier 1881 AS, Asgeir Ohr, 906 87 868, aoh@1881.no
Fagsjef og Nobil-ansvarlig i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold, 900 88 848, Snorre@elbil.no

Digitale Medier 1881 AS er en del av Amedia og er ansvarlig for alle de annonsørfinansierte løsningene under merkevaren 1881. Totalt sett ligger trafikken på ca. 1,1 millioner unike brukere hver eneste uke fordelt på 1881.no og «apper», og er med dette en av Norges største nettkataloger. 1881.no har ved flere anledninger vunnet pris for beste nettkatalog i Europa og bestreber seg på å levere gode produkter på alle plattformer. Selskapet hadde i 2013 driftsinntekter på over 200 millioner kroner og et resultat før skatt på ca. 43 millioner kroner.

Norsk Elbilforening representerer stadig flere elbilister, med om lag 14 000 elbilister og 6 ansatte. Organisasjonen har i 20 år vært sentral i arbeidet for elbilens rammevilkår i Norge. Foreningen har blant annet utviklet og drifter den nasjonale ladestasjonsdatabasen Nobil.no for Transnova.