BA best i Amedia på journalistikk i 2016

Bergensavisen og journalist Linda Nilsen fikk Amedia-prisen for beste journalistikk i 2016 for sin avsløring av sviktende rutiner og mangelfull styring på sykehjemmet Betanien.

BILDET: Prisvinner Linda Nilsen sammen med BAs ansvarlige redaktør Sigvald Sveinbjørnsson. Til venstre Amedias konsernsjef Are Stokstad og juryleder Stig Finslo til Høyre.

Avsløringene startet med opplysningene som kom fram i rettssaken mot en 51 år gammel mann drapssiktet, som ble d��mt til 15 års forvaring for et drap begått på et hybelhus med tilknytning til Stiftelsen Betanien. Den 51-årige drapsmannen jobbet på et sykehjem som drives av denne stiftelsen.

Da avisa begynte å grave i denne saken kunne den avdekke at mannen var tidligere dømt i en pasientovergrepssak i Danmark. Han ble ansatt på sykehjemmet uten at hans fortid var sjekket.

Om BAs arbeid uttaler juryen:  «Først etter at avisens avsløringer ble kjent begynte det å skje noe; fylkesmannen åpnet tilsynssak og fastslo mangelfull styring på Betanien til fare for pasientsikkerheten, kommunen varslet nye og strengere regler for bakgrunnssjekk av ansatte i omsorgstjenesten og Betanien-ledelsen tok affære, unnskyldte seg og ba om ekstern granskning av saken – som snart ble åpnet av Arbeidstilsynet.

Gjennom sitt arbeid har Bergensavisen og journalist Linda Nilsen – med bistand fra kollegene Rune Ulvik, Linda Hilland og Stian Espeland - utført sitt oppdrag på en forbilledlig måte, kastet nødvendig lys over forhold som lå i mørke, gitt stemme til dem som ikke er blitt hørt og bidratt til endring og utvikling og tryggere forhold for dem som er overlatt til andres omsorg. Bergensavisen har utført samfunnsoppdraget på en måte som er Amedias journalistikkpris verdig!»

Journalisten selv, Linda Nilsen, kaller utmerkelsen for «vanvittig gøy».

– Spesielt gøy er det at vi får pris for en sak som tilfeldigvis dukket opp som vi deretter jobbet frem. Dette er på ingen måte en enkeltmannssak, og ledelsen skal ha skryt for at de lot meg få bruke tid på å grave i dette. Spesielt fagleder på nyhet, Rune Ulvik har vært en stor støtte og har fulgt saken tett hele veien, sier Nilsen.

I denne kategorien fikk Firdaposten, Sarpsborg Arbeiderblad og et fellesprosjekt mellom vestfoldavisene Tønsbergs Blad, Sandefjords Blad og Østlands-Posten hederlig omtale.

Drammens Tidende fikk prisen som årets mediehus, mens Fredriksstad Blad blekåret til årets relasjonsbygger.