364 kamper direkte

Denne sesongen vil Amedia sende samtlige kamper i PostNord-ligaen på direkte nett-tv. De som abonnerer på konsernets aviser vil få tilgang til absolutt alle kampene.

I 2017-sesongen bruker Amedia sine eksklusive rettigheter til å sende alle kampene selv. For å kunne se en kamp, må man være abonnent. Nytt av året er det at abonnentene får tilgang til alle lag og alle kamper. Første serierunde er andre påskedag, mandag 17. april.

Til sammen vil Amedias aviser strømme 364 kamper i PostNord-ligaen, som er navnet på norsk andredivisjon. Ligaen består nå av to avdelinger med til sammen 28 lag.

- Vi har fått ekstremt god respons på strømming av andredivisjonsfotballen gjennom de siste sesongene. Lokalavisa er den perfekte rammen for dette innholdet. Da skulle det bare mangle at vi nå ikke gjør alt vi kan for å levere en førsteklasses fotballopplevelse. I Amedia vet vi at direktesendte levende bilder blir utrolig viktig fremover. Her er lokal sport en strålende råvare, og i år blir Post-Nord-satsingen hovedretten for mange av våre aviser. Vi gleder oss, sier konserndirektør for innhold og produktutvikling, Anders Opdahl.

Rett før påske inngikk Amedia en avtale med Nordsjø Media pg Polaris Media som innebærer at Jærbladet får vise Brynes kamper, at Dalane-Tidende får vise Egersunds kamper, at Sunnmørsposten får vise Hødds kamper og at Adressa får vise kampene til Nardo og Byåsen.

- Vi er svært tilfreds med at vi på oppløpssiden har fått på plass utvidet distribusjon for Postnord-ligaen gjennom gode samarbeidsavtaler med Polaris Media og Nordsjø Media. Dette styrker totalproduktet, til glede for både fotballen og lokalavisabonnenter over hele landet, sier Opdahl.

- Dette er et stort løft for mediehusene våre og Amedia. Det er et løft vi er godt rustet til å ta. Avisredaksjonene har bygget opp god kompetanse på strømming over tid. Vi har en solid partner i produksjonsselskapet Monday Sport som skal produsere mange av kampene for oss. Og, det er ingen som kjenner de lokale fotballagene så godt som sportsredaksjonene våre. Dessuten ser vi gang på gang at leserne finner fram til kampene når deres lag spiller, sier Tord Selmer-Nedrelid, prosjektansvarlig i Amedia.

Denne sesongen strømmer Amedia også kamper fra lag og arenaer der konsernet ikke har lokalaviser, som Oslo og Trondheim. Ettersom samtlige kamper blir sendt, innebærer det at supportere med Amedia-abonnement vil kunne følge sine lags bortekamper.

Kampene i Postnordligaen vil bli dekket med en enkel produksjon med kommentar og grafikk.

Amedia har inngått avtale med Monday Sport som partner i prosjektet. Selskapet har bred erfaring med tilsvarende opplegg for de største tv-selskapene i Norge, fra blant annet eliteserien og førstedivisjon.

- Vi gleder oss veldig til å jobbe sammen med Amedia og lokalavisene for å presentere PostNord-ligaen på en innovativ og spennende måte. Dette oppdraget krever smarte og effektive tekniske løsninger, samt at det trolig også vil dukke opp noen nye og veldig spennende stemmer på kommentatorplass, sier Lasse Hallberg, daglig leder i Monday Sport.

- Fra før jobber Monday med både Eliteserien og OBOS-ligaen sammen med Discovery, og vi er meget motiverte for å nå også jobbe med PostNord-ligaen! Dette føles som en perfekt match, sier Hallberg.