5. juni 2014

Amedia selger Netsprint og HR-North

Amedia har denne uken solgt sin polske og svenske virksomhet.

Det polske selskapet Netsprint ble kjøpt av Orkla Media i 2006. Selskapet er den ledende polske aktøren innen teknologidrevet markedsføring og driver også det største annonsenettverket i Polen innenfor alle områder av kontekstuell annonsering. Selskapet hadde i 2013 en omsetning på 32 millioner kroner og 44 ansatte.

HR-North ble kjøpt av Edda Media i 2008, og driver innenfor rubrikkannonser på nett – med fokus på stilling. De driver i dag de største stillingsportalene i Sverige innenfor akademiske yrker – med særlig vekt på ingeniører og universitetsutdannede. Selskapet hadde i 2013 en omsetning på 38 millioner og hadde 36 ansatte.

Begge selskapene selges til grupperinger knyttet til selskapets ledelse og finansielle investorer.

- Vi er tilfredse med at vi har fått solgt selskapene til nye eiere som har vilje og kompetanse til å videreutvikle dem. Selskapene er godt posisjonert i spennende markeder, og vi vurderer begge transaksjonene som gode så vel for Amedia som selskapene, sier direktør John Kvadsheim i Amedia.

Salget av selskapene er basert i en strategisk beslutning om at Amedia skal selge seg ut av selskaper som ligger utenfor konsernets kjernevirksomhet og geografi.