1. september 2014

Amedia satser på næringslivet på Vestlandet

Sjefredaktør Anders Nyland og redaktør Svein Tore Havre. Foto: Vidar Langeland

Amedia lanserer i dag nettavisen Vest24.no. Nettstedet vil samarbeide tett med avisene Kvinnheringen, Hardanger Folkeblad, Bergensavisen, Nordhordland, Firda, Firdaposten og Tidens Krav. – Målet er å bli best på nyheter, reportasjer og informasjon fra næringslivet på Vestlandet, sier sjefredaktør i Bergensavisen, Anders Nyland.

Vest24.no vil spesielt følge næringene olje og gass, offshore, fiskeri, energi, finans, shipping, IT/teknologi, reiseliv og eiendom. Nettstedet vil også følge de tunge forsknings- utviklings- og kunnskapsmiljøene på Vestlandet.

– Vi skal være kritiske og viktige, samtidig som vi vil synliggjøre suksesshistorier, sier redaktøren for nettstedet, Svein Tore Havre. Han har bred erfaring som redaktør og journalist fra blant annet Bergensavisen, Firdaposten og en rekke andre mediebedrifter på Vestlandet.

Foruten egenproduksjon og stoff fra de ulike avisene i regionen, vil Vest24.no knytte til seg aktuelle og kjente stemmer i et korps av spaltister og kommentatorer. Ifølge Nyland er også Haugesunds Avis invitert med i samarbeidet.

Amedias lokalaviser på Vestlandet har forberedt den nye næringslivssatsingen siden i vår. De mener det er stort behov for et eget næringslivssted som ser hele Vestlandet under ett, og som dekker næringslivet langs hele «Gullkysten». Ansvarlig redaktør/daglig leder i Tidens Krav, Tore Dyrnes, og sjefredaktør i Bergensavisen, Anders Nyland, har begge stor tro på den nye digitale satsingen. Det har også ansvarlig redaktør Svend Arne Vee i Firdaposten. – Jeg håper både næringslivet, politikere og organisasjonslivet på Vestlandet vil ta nettstedet i bruk, sier Svend Arne Vee.

Konserndirektør i Amedia, Nina Refseth, har også stor tro på den digitale satsningen. – Vestlandet er landets største verdiskapingsregion. Samtidig er nærings- og forskningsmiljøene på Vestlandet i en spennende utvikling, noe vi blant annet ser gjennom etablering av flere sterke næringsklynger og utvikling av internasjonalt ledende teknologi. Ved å samarbeide på tvers av våre titler, har vi en unik mulighet til å gi en relevant dekning i hele regionen, sier Refseth.

Nettstedet Vest24.no er utviklet etter modell fra Amedias suksess i Nord-Norge, Nord24.no, og ble lansert mandag morgen kl. 06.00.

Oslo/Bergen 01. september 2014 Kontaktpersoner:
Ansvarlig redaktør Anders Nyland Bergensavisen/Vest24.no, tlf: 992 15 019
Redaktør Svein Tore Havre, Vest24.no, tlf: 913 74 919