Amedia kjøper Nettavisen


Amedia og Egmont styrker Nettavisen ved å rendyrke hver sin del av virksomheten. Amedia kjøper Nettavisen og NA24, mens Egmont kjøper magasinene Side2 og Side 3 samt bloggvirksomheten.

Det går frem av en intensjonsavtale Amedia og Egmont har inngått. Endringene gjennomføres ved årsskiftet. 

Konsernsjef Are Stokstad i Amedia og administrerende direktør Espen Asheim i Egmont Publishing sier at avtalen innebærer en vesentlig styrking av merkevarene. 

– Avtalen tilrettelegger for videre vekst og utvikling. I stedet for å eie hele bedriften sammen, er vi enig om å overta eierskapet til hver vår del av mediehuset. Amedia og Egmont ønsker å gi merkevarene økt slagkraft både redaksjonelt og i annonsemarkedet, sier de to. 

Ansvarlig redaktør og daglig leder i Mediehuset Nettavisen, Gunnar Stavrum, sier den løsningen som nå er lagt frem, er offensiv og fremtidsrettet. 

– Dette er fornuftig og en åpenbar vinn-vinn-situasjon for både lesere, ansatte og eiere, sier han. 

– For leserne betyr endringene mer ressurser og et bedre produkt. Nettavisen skal ha samme profil som før, men både avisdelen og magasindelen vil bli vesentlig styrket ved å bli nærmere tilknyttet eierne og deres miljøer, sier Stavrum. 

Amedia og Egmont har i ni år eid 50 prosent hver av Mediehuset Nettavisen, som er landets største heldigitale mediehus, med over 1,1 millioner daglig lesere samlet og en omsetning på 138 millioner kroner. Nå har eierne signert en intensjonsavtale som betyr at Amedia blir 100 prosent eier av Mediehuset Nettavisen, som fremover vil konsentrere seg om nyheter, sport, økonomi, politikk og meninger gjennom nettavisen.no og NA24. De øvrige forretningsområdene blir heleid av Egmont. Dette gjelder magasinene Side2 og Side 3, NA Livsstil samt bloggvirksomheten. 

Ved overtagelsen av Mediehuset Nettavisen vil Amedia få en sterk nasjonal posisjon i tillegg til å være landets ledende lokale medieselskap med 63 mediehus. Nettavisens redaksjon blir nå en del av et konsern som har mer enn 700 redaksjonelle medarbeidere spredd over hele landet. 

– Vi skal ta vare på og videreutvikle Nettavisens egenart. Nettavisen er en sterk riksavis med nyheter fra hele Norge til hele Norge. Lesere og annonsører kan glede seg over at vi gjennom satsingen på Nettavisen når enda flere med et unikt og attraktivt innhold, sier konsernsjef Are Stokstad. 

Administrerende direktør Espen Asheim i Egmont Publishing sier Nettavisens magasin- og bloggvirksomhet på en god måte utfyller selskapets misjon om å levere godt innhold til tydelige målgrupper. 

– Ved at disse delene av Mediehuset Nettavisen blir en del av andre satsinger som PEOPLE influencerbyrå, klikk.no og andre kjente merkevarer, får vi en unik slagkraft i markedet og knallgode digitale produkter. Nå skal vi satse mer dedikert og målrettet enn før, både med egne konsepter og gjennom et økt samarbeid med Amedia, Nettavisen og øvrige Egmont selskaper. Vi er svært fornøyd med avtalen som nå er inngått, sier han. 

Endelig avtale mellom Amedia og Egmont vil ventelig bli signert primo november, mens endringene forventes å bli gjennomført ved årsskiftet.

BILDET: Fra venstre: Administrerende direktør Espen Asheim, Egmont Publishing, sjefredaktør og administrerende direktør Gunnar Stavrum, Nettavisen og konsernsjef Are Stokstad, Amedia.