Vår historie


Amedia er navnet på det sammenslåtte selskapet etter at A-pressen kjøpte Edda Media fra britiske Mecom i 2012. Daglig når Amedias over 60 abonnementsaviser, nettaviser og andre publikasjoner mer enn 2,5 millioner nordmenn.

I forbindelse med kjøpet av Edda Media, garanterte Amedias styre og eiere for fortsatt ideologisk og lokalt mangfold i konsernets medier. Selskapets formålsparagraf ble endret og en utgivererklæring ble vedtatt som viktige elementer i et nytt publisistisk rammeverk.

Utgivererklæringen forankrer selskapets medier som uavhengige samfunnsinstitusjoner. Erklæringen fastslår at den enkelte publikasjons grunnsyn og egenart skal respekteres og videreføres og forplikter konsernet til aktivt forsvar av den redaksjonelle uavhengigheten fra eier og andre maktgrupperinger.

Den eldste avisen i dagens Amedia er Drammens Tidende, som har sine røtter fra 1832

Amedia representerer en bred og viktig avishistorie i vårt land. Med ulike politiske ståsteder har mange av dem helt siden 1800-tallet hatt mange viktige roller i den offentlige debatten og aktivt bidratt til å skape det samfunnet vi kjenner i dag.

Etableringen av avisa Vort Arbeide i 1884 var den første spede spire til det som i dag er Norges nest største mediekonsern. På slutten av 1800-tallet og i flere tiår framover var utgivelse av aviser en viktig del av den politiske kampen til arbeiderbevegelsen. Slik ble arbeiderpressen født, i Oslo, på Røros, i Hammerfest og mange andres steder i Norge.

Siden avisgruppen ble organisert som et konsern i 1990, har A-pressen blitt eier av flere aviser med ulikt politisk ståsted. Mange av Edda Medias aviser, som ble en del av A-pressen i 2012, har sitt utspring i en borgerlig tradisjon. Disse avisene ble organisert som en gruppe tidlig på 1980-tallet etter hvert som de ble kjøpt av Orkla-konsernet. Den eldste avisen i dagens Amedia er Drammens Tidende, som har sine røtter fra 1832, da avisen Tiden ble etablert. 

Guttorm Lyshagen har i boken «Fra storhusholdning til moderne mediekonsern» som ble utgitt i forbindelse med A-pressens 60 årsjubileum i 2008, tegnet et levende bilde av norsk arbeiderpresses historie som strekker seg 100 ��r tilbake i tid. (åpne)

I en bok utgitt av Norsk pressehistorisk forening har Tor Are Johansen beskrevet Orkla Medias historie fra starten i 1983 fram til salget til britiske Mecom i 2006.

Begge bøkene kan du få tilsendt ved henvendelse til kontakt@amedia.no