BUZZ IT!


Mens bransjen var opptatt med å snakke om New York Times' lekkede strategirapport, satte redaksjonen i Nordlys i gang en ny nyhetstjeneste.

Buzzit.no omfavner Facebook som distribusjonskanal og søker oppmerksomhet gjennom delevennlige saker. Den umiddelbare responsen var stor – og allerede den første dagen i drift hadde nettstedet over 100.000 unike brukere.

- Det er gøy å sitte i Nord-Norge og prøve å skape noe nasjonalt. Vi tror vi kan greie det. Nettets muligheter er grenseløse, sier ansvarlig redaktør i Nordlys, Anders Opdahl.

Buzzit.no erklærte ved oppstart i juni en hårete målsetning om å få 50.000 likes på Facebook. Allerede i løpet av sommeren ble 25.000 likes passert og Buzzit.no har etablert seg på topplisten over saker som er mest delt på sosiale medier i Norge (Storyboard).

– Det er nettopp deling i sosiale medier som er kjernen i dette konseptet, utdyper Opdahl.

– Vi får bare 25% av trafikken fra besøk på Buzzits forside, resten kommer fra Facebook. Vi har lært oss å se på Facebook som en infrastruktur og ikke som en konkurrent.

I starten har Buzzit fokusert på underholdningssegmentet, men ambisjonene stopper ikke der.

– Buzzit angriper det norske mediemarkedet ved å ta sosiale medier på alvor. Vi anerkjenner at dette er demokratisk infrastruktur, som vil prege oss all i overskuelig fremtid. Og vi har ambisjoner om å raskt komme i posisjon til å spille en viktig samfunnsrolle, sier Opdahl.

Satsningen medfører også utfordringer. Mange av sakene som publiseres er basert oversettelser av saker fra tilsvarende tjenester i andre land.

– Jeg har ingen problemer med å oversette en sak, så lenge vi krediterer kilden og bruker bilder som vi har lov å dele, sier Opdahl.

– Men dette området er et minefelt, og vi har gjort feil og kommer sikkert til å gjøre nye. Vi forsøker å holde oss til et sett med spilleregler og ha anstendigheten i bunnen. Det er utfordrende i en bransje som setter opphavsretten høyt. Den har vi stor respekt for, avslutter Anders Opdahl.