Bruker lokalavisen og Twitter for å treffe i nærområdet


ST1 er en kjede med automatiserte bensinstasjoner som ønsker å utfordre de etablerte kjedene med lavere priser. Reklamebyrået Bates United valgte bevisst lokale medier og Twitter for å nå ut i stasjonenes nærområde.

– Hvis du ikke er så stor, så må du slå oppover og passe på at du treffer. I denne kampanjen valgte vi bevisst lokalpresse og lokale nettaviser for å treffe lokale konkurrenter. Siden massemedia har den egenskapen at den ikke bare treffer konkurrenter, traff den også veldig mange andre som er opptatt av lave drivstoffpriser i St1-stasjonenes nærområde. Slik fikk vi vist i praksis at St1 er deres venn i kampen mot høye drivstoffpriser, forteller tekstforfatter, Petter Andersen i Bates United.

– Gjennom å hente opp priser fra twitterfeeden kunne vi også skreddersy nettbannere tilpasset ulike lokalaviser i stasjonenes nærhet, noe som vi synes fungerte spesielt godt når målet var å bli oppfattet som en lokal prispresser, tillegger AD i Bates, Anders Asheim.

Kampanjen vant Amedias reklamekonkurranse «Tett På» i 2. kvartal 2014. Konkurransen kårer den beste reklamen i lokale medier.

Kommunikasjonsansvarlig i Amedia Marked, Anette F. Gulbrandsen, synes kampanjen for ST1 benytter lokalmediene på en utmerket måte:

- I kampanjen har ST1 kommunisert direkte til lokalmiljøet rundt sine bensinstasjoner. Dette understreker det unike i Amedias portefølje, i og med at vi kan formidle lokalt tilpassede budskap over store deler av landet. At kampanjen forhåpentligvis også trekker nye brukere til Twitter er en bonus for oss, for vi regner med at disse i tillegg til bensinpriser vil følge lokalavisa, avslutter Gulbrandsen.