Bergensavisen lot leserne se utelivsbransjen i kortene


Tar man samfunnsoppdraget over på nett, gir det helt nye muligheter til å engasjere leserne. Bergensavisens gransking av byens utelivsbransje brukte interaktive kart for å slippe leserne inn i datagrunnlaget.

Bergensavisen gjennomførte på forsommeren 2014 en større gjennomgang av byens utelivsbransje. Basert på rykter om dårlig økonomi og kaotiske tilstander, bestemte avisen seg for å få fakta på bordet.

Bergensavisen, ved journalist Stian Espeland, gransket offentlige registre og bygget sin egen database med informasjon om byens utesteder. Avisen har sett på eierforhold, driftsmessige forhold og økonomi til 124 utesteder – og har avdekket lovbrudd og konkursrytteri.

Prosjektet har resultert i flere artikler rundt temaet. På nett- og mobilutgaven har man også brukt mediet godt og invitert leserne inn i datagrunnlaget. Ved bruk av interaktive kart kan leseren klikke seg inn på de forskjellige utestedene og se den økonomiske tilstanden til stedet. I tillegg gis det en god oversikt over de største aktørene i bransjen og hvilke utesteder de er involvert i.

Prosjektet har vært kontroversielt blant aktørene, særlig blant dem som er blitt kikket i kortene. Mottakelsen blant leserne har derimot vært meget god, men over 150.000 klikk i det interaktive kartet.

Prosjektet har mottatt støtte fra Amedias fond for gravende journalistikk og fikk hederlig omtale under utdelingen av Amedias pris for Beste Lokaljournalistikk 2014.

http://www.ba.no/nyheter/utelivsserie/